بانک جهانی با نشر گزارشی گفته که اقتصاد افغانستان در آستانه رکود قرار دارد. این بانک تورم سالانه در افغانستان را منفی ده درصد گزارش کرده‌است. پیوست به نگرانی‌های بین‌المللی مبنی بر اوضاع بد اقتصادی افغانستان، اخیراً بانک جهانی وضعیت اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داده و سپس اعلام کرده که اقتصاد افغانستان بنا […]

بانک جهانی با نشر گزارشی گفته که اقتصاد افغانستان در آستانه رکود قرار دارد. این بانک تورم سالانه در افغانستان را منفی ده درصد گزارش کرده‌است.

پیوست به نگرانی‌های بین‌المللی مبنی بر اوضاع بد اقتصادی افغانستان، اخیراً بانک جهانی وضعیت اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داده و سپس اعلام کرده که اقتصاد افغانستان بنا بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی و ادامه‌ تورم، در آستانه رکود قرار دارد. این بانک در واپسین گزارش خود گفته که تورم سالانه در افغانستان در جنوری ۲۰۲۴میلادی به بیش‌تر از منفی ۱۰ درصد رسیده‌است: «در حالی که کاهش بهای مواد شاید در کوتاه مدت برای خانواده‌های که آسیب‌پذیر هستند از لحاظ مالی آرام‌بخش باشد؛ اما این وضعیت می‌تواند آسیب بزرگ اقتصادی را به‌ میان بیاورد. تورم بلند مدت می‌تواند که خرید مصرف‌کننده را به تاخیر اندازد، سرمایه‌گذاری بازرگانان را کاهش دهد و رشد اقتصادی را متوقف کند».
در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد می‌گویند که اقتصاد افغانستان در حالت خوبی قرار ندارد و در حدود سه سال پسین، افغانستان شاهد کاهش بی‌پیشینه رشد تولید ناخالص داخلی بوده‌است.

با این ‌حال، سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید که با وجود محدودیت‌های وضع‌شده بر افغانستان، این وزارت دستاوردهای قابل توجهی داشته و در ادامه از سازمان ملل متحد می‌خواهد که در راستای محدودیت‌ها و تعزیرات وضع‌شده بر افغانستان، اقدام مسئولانه نماید.
قابل یاددهانی‌است که بانک جهانی واردات سالانه‌ای افغانستان را ۵.۵ میلیارد دالر تخمین زده‌است که به گفته‌ این بانک، ۳.۵ میلیارد دالر کسر تجاری را نشان می‌دهد. در گزارش بانک جهانی به ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی نیز اشاره کرده و افزوده که ارزش افغانی که در ۱۸ ماه گذشته به اساس نزدیک به ۲ میلیارد دالر کمک‌های جهانی بلند رفته بود، در ماه جنوری سال روان به‌شمول دالر، در برابر بیشتر ارزهای خارجی دوباره پایین آمده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv