شماری از کودکان پناهجوی افغانستانی از مشکلات در اردوگاه‌های کشور یونان شکایت دارند. وضعیت نامناسب و برخورد نادرست در اردوگاه‎های یونان مشکل اصلی پناهجویان افغانستانی گفته می شود. پس از بسته شدن مرزهای کشورهای حوزه بالکان به روی پناهجویانی که عازم کشورهای اروپای مرکزی بودند، بسیاری از این افراد اکنون در اردوگاه‎های پناهجویان در یونان […]

شماری از کودکان پناهجوی افغانستانی از مشکلات در اردوگاه‌های کشور یونان شکایت دارند. وضعیت نامناسب و برخورد نادرست در اردوگاههای یونان مشکل اصلی پناهجویان افغانستانی گفته می شود.

پس از بسته شدن مرزهای کشورهای حوزه بالکان به روی پناهجویانی که عازم کشورهای اروپای مرکزی بودند، بسیاری از این افراد اکنون در اردوگاه‎های پناهجویان در یونان بسر می برند. به گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد، چهل درصد جمعیت این پناهجویان را کودکان تشکیل می دهند که در هفت ماه گذشته سال جاری ورود بیش از سه هزار کودک پناهجو به یونان ثبت شده است. درهمین حال، شماری از کودکان افغانستانی که در یک مرکزکودکان بی سرپرست در شهر آتن یونان زندگی می کند درباره وضعیت نامناسب یکی از اردوگاه‎های پناهجویان شکایت دارند و می گویند که در این اردوگاه با آنان برخود نادرست صورت می گیرد.

بی سرپرست بودن کودکان پناهجو دلیل های زیادی دارد. از جمله شماری از این کودکان پدر و مادر خود را در هنگام سفر از دست داده اند و برخی دیگری آنان توسط خانواده های شان از راه قاچاق برای دستیابی به زندگی و آینده بهتر به یونان فرستاده شده اند. صوفیا کویلاکی مسوول برنامه ریزی نهاد خیریه بودوساکی در یونان با نگرانی از وضعیت بد کودکان پناهجو به مراقبت درست ازکودکان تاکید می کند.

مسوول برنامه ریزی نهاد خیریه بودوساکی می گوید: “بیشتر این کودکان با پای پیاده از میان کوها و دشت ها و با گذر از دریا به اینجا رسیده اند. همه این کودکان شاهد خشونت ها در مسیر راه نیز بوده اند. می توان زخمهای روحی آنها را درک کرد. هنگامی که، به اینجا می رسند جانشان زخمی است. خیلی مهم است که، از آنها مراقبت شود و محیطی شاداب به آنها مهیا شود”.

از سویی هم، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در یونان، بی سرپرستی شماری از کودکان را دلیل این همه مشکلات می داند و بر حمایت از این کودکان تاکید می کند.

گفته می شود که وضعیت کودکان پناهجوی بی سرپرست به ویژه کودکان افغانستانی بازگو کننده حساس ترین جنبه بحران پناهجویان استند و تمامی سازمان‎های بشر دوستانه از جامعه بین المللی و کشورهای مدد رسان به مهاجران می خواهند که، به این جنبه از بحران توجه جدی کنند.