شهروندان حکومت را در راستای تأمین صلح در کشور ناکام می دانند. نتایج نظر سنجی تازه انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان نشان می دهد که شهروندان با نگرانی از معامله گری در روند گفت‎گوهای صلح، حکومت را در راستای تأمین صلح به ناکامی متهم کرده اند. غلام رضا ابراهیمی پژهشگر انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان می گوید […]

شهروندان حکومت را در راستای تأمین صلح در کشور ناکام می دانند. نتایج نظر سنجی تازه انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان نشان می دهد که شهروندان با نگرانی از معامله گری در روند گفت‎گوهای صلح، حکومت را در راستای تأمین صلح به ناکامی متهم کرده اند.

غلام رضا ابراهیمی پژهشگر انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان می گوید که این نظر سنجی در گفت‎گوی مستقیم با یک هزار و پنج صد و چهل تن در پانزده ولایت کشور صورت گرفته است. بیش از هفتاد درصد پاسخ دهندگان حکومت را در راستای تامین صلح در کشور ناکام خوانده اند و از معامله گری در روند گفت‎گوهای صلح نگرانی کرده اند. نقش کمرنگ زنان نیز از نگرانی های عمده پاسخ دهندگان بوده است.

به نظر پاسخ دهندگان حکومت در راستای جذب مخالفان مسلح به روند گفت‎گوهای صلح ناکام بوده است. به باور آنان وجود فساد گسترده اداری، حضور نیروهای بین المللی، وجود زورمندان محلی و قاچاقبران مواد مخدر از عوامل اصلی حاضر نشدن مخالفان مسلح دولت به گفت‎گوهای صلح بوده است.

این پاسخ دهندگان همچنان دخالت شماری از کشور های همسایه و منطقه را نیز از عوامل ناکامی گفت‎گوهای صلح دولت با طالبان عنوان کرده و گفته اند که طالبان برای منافع پاکستان می جنگند.

با این همه این پاسخ دهندگان طالبان را دشمن مردم افغانستان دانسته و نقش عالمان دین، رسانه ها و سران پیشین جهادی را برای تامین صلح در کشور با اهمیت خوانده اند.