دیدبان جهانی حقوق بشر برخی از قطعات امنیت ملی را متهم به نقض حقوق بشری کرده است. این سازمان در گزارش تازه خود گفته است که نیروهای داخلی تحت حمایت سازمان استخبارات آمریکا در افغانستان، در هنگام عملیات های خود مرتکب تخطی های حقوق بشری شده اند. دیدبان جهانی حقوق بشر مستقر در نیویارک آمریکا، […]

دیدبان جهانی حقوق بشر برخی از قطعات امنیت ملی را متهم به نقض حقوق بشری کرده است. این سازمان در گزارش تازه خود گفته است که نیروهای داخلی تحت حمایت سازمان استخبارات آمریکا در افغانستان، در هنگام عملیات های خود مرتکب تخطی های حقوق بشری شده اند.

دیدبان جهانی حقوق بشر مستقر در نیویارک آمریکا، در گزارشی تازه خود برخی از قطعات امنیت ملی تحت حمایت اداره مرکزی استخبارات آمریکا را به تخطی‌ های حقوق بشری متهم کرده و خواستار انحلال این نیروها شده است.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش نیروهای داخلی تحت حمایت اداره مرکزی استخبارات آمریکا در افغانستان را به کشتارهای صحرایی و بردن مردم با زور متهم کرده است. این سازمان حقوق بشری، این عملکرد نظامیان تحت حمایت “سی ‌آی ‌ای” را جنایات جنگی خوانده است. دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته که به گونه فوری تمامی این نیروهایی را که تحت فرماندهی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان فعالیت نمی ‌کنند، منحل کند.

با این حال، سخنگوی اداره مرکزی استخبارات آمریکا در واکنش به این گزارش به آژانس خبری رویترز گفته است که این اداره عملیات‌ هایش را بر اساس قانون و بر بنیاد یک راهکام تحقیقی اجرا می کند.

تیموتی بریت، سخنگوی اداره مرکزی استخبارات آمریکا گفته است: “طالبان بر اساس این گونه راهکار مشابه عملیات نمی ‌کنند؛ بلکه عملیات شان بسیار خراب است. طالبان یک کمپاین وسیع پروپاگند را انجام می ‌دهند تا آنانی را که حامی حکومت مشروع افغانستان استند، بی ‌اعتبار کنند.”

شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به این گزارش گفته است که برای اصلاح اقداماتی نیز انجام شده است و برخی از کارهای اصلاحی دیگر جریان دارد.

در اعلامیه شورای امنیت ملی آمده است: “در گزارش مزبور ضمن واقعیت ‌ها برخی اشتباهات نیز دیده می ‌شود. از همین ‌رو ما هر بند آن را به شکل اساسی ارزیابی می نماییم و با در نظرداشت هر مورد، پاسخ مفصل آن را ارایه خواهیم کرد.”

دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارش تازه خود خواستار پرداخت غرامت به غیرنظامیان آسیب‌ دیده در نتیجه عملیات تحت فرماندهی اداره مرکزی استخبارات آمریکا شده است. در این گزارش از حکومت آمریکا نیز خواسته شده که در مورد مسوولیت فرماندهی عملیات ‌ها وضاحت بدهد و تاکید کرده که باید برای انجام تحقیقات مستقلانه همکاری کند.