نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیبت، افغانستان را منبع بی‌ثباتی و چالش عمده‌ای جامعه جهانی خوانده‌است. در این نشست، نمایندگان ایران، چین و هند خواستار تشکیل حکومت همه‌شمول، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و احترام گذاشتن به حقوق بشر به‌ویژه حقوق بانوان افغانستان شدند. پیوست به تأکیدهای […]

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیبت، افغانستان را منبع بی‌ثباتی و چالش عمده‌ای جامعه جهانی خوانده‌است. در این نشست، نمایندگان ایران، چین و هند خواستار تشکیل حکومت همه‌شمول، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و احترام گذاشتن به حقوق بشر به‌ویژه حقوق بانوان افغانستان شدند.

پیوست به تأکیدهای جهانی بر رعایت حقوق بشر، تشکیل حکومت فراگیر و نیز رفع تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان، شورای امنیت نشستی را به‌هدف بررسی اوضاع افغانستان برگزار کرد. نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست سازمان ملل، افغانستان را منبع بی‌ثباتی و چالش عمده برای جهان خواند. رزا اوتونبایوا تأکید کرد که افغانستان منبع بی‌ثباتی، تروریزم و صدور آن به جهان است: «افغانستان چالشی برای جامعه بین‌المللی بوده‌است. این کشور منبع بی‌ثباتی، تروریزم و صدور آن به سایر نقاط جهان بوده و همچنین منبع ۸۵ درصد تولید تریاک در جهان است».

همچنین، نماینده دایم ایران و چین در سازمان ملل متحد باردیگر بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تأکید کرده و گفته‌اند که حکومت سرپرست در بیش از دو سال گذشته نتوانسته‌اند توازن سیاسی و قومی را در افغانستان حفظ کنند: «با وجود تلاش‌های سازمان ملل و تدابیر اتخاذ شده توسط طالبان، وضعیت در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است. چالش‌هایی، از جمله تروریزم، قاچاق مواد مخدر، و کمبودهای کنترل مرزی همچنان ادامه دارد و ثبات افغانستان و همسایه‌گان آنرا تهدید می‌کند. طالبان هنوز به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند و در بیش از دو سال گذشته نتوانسته‌اند که توازن سیاسی و قومی را در افغانستان حفظ کنند».

همچنان، یوشیانگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد بر تشکلیل حکومت فراگیر در افغانستان تأکید کرد: «گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان همچنان فعال‌اند و امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌کنند. طالبان بایست حکومت فراگیر تشکیل دهند، از حقوق اساسی همه از جمله زنان و اقلیت‌های قومی محافظت کنند و از روند مبارزه با تروریزم حمایت کنند.

افزون بر این، نماینده دایم هند در سازمان ملل متحد از حکومت سرپرست خواست تا مبارزه با گروه‌های تروریستی، تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان را جدی بگیرد: «مبارزه با تروریزم، تشکیل حکومت فراگیر، رعایت حقوق بانوان، کودکان و اقلیت‌ها، مبارزه با مواد مخدر و ارایه کمک‌های انسان‌دوستانه به‌منظور بهبود وضعیت مردم در افغانستان از اولویت‌های هند است.»

در همین حال، سرپرست نمایند‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست بر گفت‌وگوی ملی تأکید کرده‌است: «تعامل جهان با طالبان باید مشروط به عملکرد این گروه در مبارزه با تروریسم و حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان باشد. به‌دلیل آپارتاید جنسیتی در افغانستان، نباید هیچ امتیازی به طالبان داده شود. تنها یک سیستم سیاسی فراگیر و همه‌شمول پس از یک گفت‌وگوی ملی می‌تواند، صلح و ثبات در افغانستان را تامین کند».

این در حالی‌است که مقام‌های حکومت سرپرست پیوسته اطمینان داده‌اند که از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها استفاده نمی‌شود و بارها تأکید کرده‌اند که به حقوق بانوان در چهارچوب شریعت متعهد است و همین‌طور، حکومت کنونی را متشکل از همه اقوام افغانستان اعلام کرده‌اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv