مولوی حیات‌الله مهاجر فراهی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این سمینار افتتاح فاز دوم کانال قوش تیپه را در راه پیشرفت کشور یک گام مهم دانست و افزود که همه باید تعهد داشته باشند که در راستای آبادی و ترقی کشور تلاش کنند. به گفته وی، سهیم گیری همه در پیشرفت کشور، […]

مولوی حیات‌الله مهاجر فراهی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این سمینار افتتاح فاز دوم کانال قوش تیپه را در راه پیشرفت کشور یک گام مهم دانست و افزود که همه باید تعهد داشته باشند که در راستای آبادی و ترقی کشور تلاش کنند.

به گفته وی، سهیم گیری همه در پیشرفت کشور، سبب خواهد شد که افغانستان به طرف پیشرفت گام بردارد.

در همین‌حال، مولوی فرید الدین محمودف رییس اکادمی علوم گفت که باید شهروندان کشور نیز در امر پیشرفت و ترقی با حکومت همکار باشند. او در این سیمنار بر اتحاد و اتفاق میان اقوام کشور تاکید کرد و گفت که راه پیشرفت در وحدت میان مردم است.

در این سمینار شماری از محققان نیز مقاله‌های تحقیقاتی‌شان را در مورد چگونگی و راه‌های پیشرفت کشور به‌خوانش گرفتند. محمد یاسین فرهمند سر محقق در مقاله نقش، زراعت را در توسعه افغانستان مهم خواند و از حکومت خواست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. همچنان استاد‌هاشم هدایت نیز در مقاله‌ای بر نقش پر رنگ معارف در توسعه کشور اشاره کرد و افزود که حکومت باید در بهبود کیفیت معارف کشور سرمایه‌گذاری بیشتر کند.

این در حالی‌است که به باور محققان افغانستان کشور زراعتی و بیش از ۸۰ درصد مردم این کشور شغل زراعت دارند. اما در طی سال‌ها به این بخش توجه بیتشر صورت نگرفته است. به باور آنان اگر در بخش زراعت در کشور سرمایه صورت می‌گرفت، امروز این کشور از لحاظ زراعتی به خود بسندگی می‌رسید.