رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران-افغانستان با اشتراک مقام‌ های کابل و تهران برگزار شده‌است. تشکیل کارگروهی مشترک در حوزه ‌های تجارت، ترانزیت، حمل‌و‌نقل، گمرک و محیط زیست از موضوعات مورد بحث در این نشست گفته شده است. این در حالیست که روز گذشته یک هیأت افغانستان به رهبری […]

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران-افغانستان با اشتراک مقام‌ های کابل و تهران برگزار شده‌است. تشکیل کارگروهی مشترک در حوزه ‌های تجارت، ترانزیت، حمل‌و‌نقل، گمرک و محیط زیست از موضوعات مورد بحث در این نشست گفته شده است. این در حالیست که روز گذشته یک هیأت افغانستان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست ‌الوزرا به هدف اشتراک در این نشست وارد تهران شد.

با گذشت بیشتر از دو سال از روی کار آمدن حکومت سرپرست در افغانستان، مقام‌های این حکومت برای اولین بار به‌گونه رسمی برای برگزاری نشست اقتصادی میان هیات‌های افغانستان و ایران به میزبانی «محمدعلی نیکبخت»، وزیر جهاد کشاورزی ایران به این کشور سفر کرده‌اند. دفتر معاون ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست گفته‌است که عبدالغنی برادر در جریان این سفر با مقام‌های ایران در مورد افزایش نقش حکومت سرپرست در تجارت و ترانزیت از طریق بندر چابهار صحبت خواهد کرد. این دفتر گفته‌است که گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش عمده‌ای سفر غنی برادر با مقام‌های ایرانی را تشکیل می دهد.

ایران یکی از شرکای مهم تجاری افغانستان است که بیشتر تیل، گاز و برخی مواد خوراکه از این کشور وارد می‌‌شود. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در سال گذشته، بزرگترین شریک تجاری افغانستان بوده و آمار اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نشان می‌دهد که پس از تسلط دوبارۀ حکومت سرپرست در افغانستان، در اگست ۲۰۲۱ میلادی، میزان دادوگرفت تجاری میان دو کشور در سال به یک میلیارد دالر می‌رسد.

بر اساس گزارش بانک جهانی که ماه جولای نشر شد، افغانستان تقریباً ۶۰ درصد از کل عواید خود را از گذرگاه‌های مرزی با ایران و پاکستان به دست می‌آورد. این در حالیست که افغانستان با مشکل اقتصادی مواجه است. فقر و بیکاری با نزدیک‌شدن فصل سرما در یک‌قدمی شهرواندان افغانستان قرار گرفته و آفت‌های طبیعی و اخراج مهاجرین افغانستان از خاک پاکستان تازه‌ترین مواردی است که بر چالش‌های اقتصادی کشور افزوده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv