کانگرس امریکا نشستی استماعیه درباره نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با حضور دو نظامی ارشد پیشین این کشور برگزار کرد. در این نشست رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا به ناکامی خویش در ایجاد یک دولت کارامد در افغانستان اعتراف کرد. همچنان، فرمانده پیشین سنتکام در این نشست از عدم تمایل حکومت کنونی افغانستان […]

کانگرس امریکا نشستی استماعیه درباره نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با حضور دو نظامی ارشد پیشین این کشور برگزار کرد. در این نشست رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا به ناکامی خویش در ایجاد یک دولت کارامد در افغانستان اعتراف کرد. همچنان، فرمانده پیشین سنتکام در این نشست از عدم تمایل حکومت کنونی افغانستان بر حمله به امریکا سخن گفت؛ اما افزود که گروه‌های در این کشور پناه گرفته‌اند که در پی چنین حملات هستند.

به سلسله واکنش‌ها و نگرانی‌ها در پیوند به خروج امریکا از افغانستان، کانگرس امریکا شام (سه‌شنبه، ۲۹ حوت) نشستی استماعیه درباره نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با حضور مارک میلی و کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام برگزار کرد. در این نشست رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا گفت که بر اساس پیش‌بینی او، دولت افغانستان سقوط می‌کرد. مارک میلی در جلسه استماعیه کانگرس اعتراف کرد که نتوانستند یک دولت در افغانستان بسازند. او آنرا ناکامی راهبردی خواند: «نتوانستیم یک دولت بسازیم و این یک ناکامی راهبردی ما است. تصمیم خروج از افغانستان یک‌شبه نه، بلکه یک دهه قبل گرفته شده بود. حاصل آنچه در افغانستان اتفاق افتاد نتیجه تصمیمات زیاد و عوامل متعددی بود».

رئیس پیشین ستاد مشترک امریکا تأکید کرد که در طرح و رایزنی بر سر شرایط موافقتنامه دوحه هیچ سهمی نداشتند و واشنگتن با آنها مشورت نکرد: «گفت‌وگوی امریکا با طالبان و امضای توافقنامه دوحه با طالبان، روحیه دولت و ارتش افغانستان را تضعیف کرد. طالبان به ‌غیر از عدم حمله به نیروهای امریکایی، متباقی مواد موافقتنامه دوحه را نقض کرده‌است. امریکا باید شرایط سیاسی لازم برای تطبیق موافقتنامه دوحه را فراهم می‌کرد».

همچنان میلی در بخشی از سخنانش بیان کرد که فرار اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری فراری افغانستان را نیز از عوامل دیگر سقوط نظام پشین کشور دانست.

ترجمه کلیپ مارک میلی: «تمایلی به مقایسه کردن ندارم اما شما غنی و زلنسکی را در نظر بگیرید. زلنسکی ماند و ارتش او با روسیه با چنگ و دندان جنگید. اما غنی و تمام کابینه‌اش سوار هواپیما شدند و از کشور بیرون شدند. تنها یک نفر از کابینه حکومت در افغانستان ماند و به پنجشیر رفت».

از سوی هم، کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام در جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی امریکا گفت که حکومت کنونی افغانستان تمایلی به حمله به امریکا ندارد، اما آنها به گروه‌های پناه دادند که در پی چنین حملات هستند: «طالبان تمایلی به حمله به ما و سرزمین ما ندارند، اما آنها به نهادها و سازمان‌های پناهگاه داده‌اند که خواستار این حمله هستند. توانمند شدن داعش و القاعده باید نگرانی اصلی امریکا در مورد افغانستان باشد و این کشور را از این نظر تحت مراقبت داشته باشد».

گفتنی‌است که بیش از دو نیم سال از خروج امریکا از افغانستان می‌گذرد و این رویداد از آن هنگام تاکنون با موج از انتقادها و واکنش‌های گوناگون در میان سیاسیون امریکا روبه‌رو بوده‌است. باآن‌که مخالفان بایدن از خروج این کشور از افغانستان پیوسته انتقاد کرده‌اند، اما او همواره از تصمیم خویش دفاع کرده و آنرا معقول دانسته‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv