قیام دوم سرطان سال ۱۳۵۸ نخستین قیام مردم افغانستان علیه شوروی‌‌ها بود که قیام‌‌های سوم حوت کابل و دیگر ولایت‌ها کشور را به دنبال داشت. شمار از باشندگان شهر کابل از چهل‌ و سومین سال‌روز قیام مردم چنداول علیه اتحاد جماهیر شوروی بزرگ‌داشت کردند. شرکت کنندگان این نشست می‌گویند که یاد‌آوری قیام‌‌های تاریخی مردم افغانستان […]

قیام دوم سرطان سال ۱۳۵۸ نخستین قیام مردم افغانستان علیه شوروی‌‌ها بود که قیام‌‌های سوم حوت کابل و دیگر ولایت‌ها کشور را به دنبال داشت.

شمار از باشندگان شهر کابل از چهل‌ و سومین سال‌روز قیام مردم چنداول علیه اتحاد جماهیر شوروی بزرگ‌داشت کردند. شرکت کنندگان این نشست می‌گویند که یاد‌آوری قیام‌‌های تاریخی مردم افغانستان تفکر آزادی‌طلبی را در نسل‌‌های بعدی این سرزمین پرورش می‌‌دهد. باشندگان کابل بر زنده نگه‌داشتن قیام‌های تاریخی مردم افغانستان علیه بیگانه‌گان تاکید می‌کنند.گفتنی‌است که قیام چنداول نخستین قیام مردمی علیه اتحاد جماهیر شوروی بود که به تاریخ دوم سرطان سال ۱۳۵۸ توسط جمعی متشکل از افراد و گروه‌‌های مذهبی و سیاسی مختلف آغاز شده و قیام کنندگان توانسته ‌اند که مراکز انتظامی محلی را آزاد ساختند اما برخلاف برنامه و تعهدات قبلی در سایر مناطق قیامی صورت نگرفت در نتیجه قیام کنندگان در چنداول به محاصره نیروهای رژیم کمونیستی که از شب قبل آمادگی کامل گرفته بودند، درآمدند و از هر طرف به رگ‌بار گلوله بسته شدند. گفته می‌شود که تعداد زیادی از مردم درهمان صحنه به شهادت رسیدند و بسیاری پس از دست‌گیری اعدام شدند که مجموع شهدای این قیام حدود ۱۰ هزار تن تخمین شده است.