وزیر دفاع آمریکا می گوید که کشورش به‌ زودی درباره سرنوشت دفتر گروه طالبان در قطر تصمیم خواهد گرفت. جمیز متیس گفته است که باید پیش از اعلام تصمیم واشنگتن در قبال این دفتر باید اطلاعات کافی در دسترس مقام های آمریکایی قرار گیرد. دفتر سیاسی طالبان قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی در پایتخت قطر […]

وزیر دفاع آمریکا می گوید که کشورش به‌ زودی درباره سرنوشت دفتر گروه طالبان در قطر تصمیم خواهد گرفت. جمیز متیس گفته است که باید پیش از اعلام تصمیم واشنگتن در قبال این دفتر باید اطلاعات کافی در دسترس مقام های آمریکایی قرار گیرد.

دفتر سیاسی طالبان قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی در پایتخت قطر گشایش یافت تا مذاکرات سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان، فراهم شود. اما حامد کرزی رییس جمهوری پیشین در واکنش به گشایش این دفتر با واشنگتن موضع مخالف نشان داد. حامد کرزی گشایش این دفتر را به مفهوم به رسمیت شناختن امارت اسلامی طالبان خواند. اما تلاش های حکومت پیشین برای بستن این دفتر نتیجه ای در پی نداشت.

پیش از این رسانه‌ ها گزارش داده بودند که در جریان دیدار رییس جمهورغنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک، آقای ترامپ خواستار مسدود شدن دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر شده است؛ اما آقای غنی وقتی به کابل بازگشت، در نشست خبری با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو گفت که چنین چیزی در این دیدار مطرح نشده و آنچه که در رسانه‌ ها در این مورد مطرح شده، “شایعه” است.

یک مقام قطری گفته است که دفتر سیاسی طالبان در این کشور با توافق کابل و واشنگتن باز شده است و هر زمانی که افغانستان و آمریکا بخواهد دوحه حاضر است این دفتر را ببندد.

شیخ سیف بن احمد آل ثانی، رییس دفتر ارتباطات دولت قطر، به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است که قطر قوی ترین متحد آمریکا در منطقه باقی خواهد ماند و برای شکست تروریزم و حل بحران های جهان کار خواهد کرد.

جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا که در کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور سخن می گفت، نیز در باره این که چه زمانی دفتر قطر بسته خواهد شد، واضح نساخت. اما گفت که واشنگتن در این باره به زودی تصمیم خواهد گرفت.