شماری از پایتخت نشینان به روند ثبت نام رای دهندگان بی باور استند و نگرانی می کنند که با اشتراک در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی سناریوی انتخابات های گذشته تکرار شود. با گذشت یک هفته از آغاز روند ثبت نام رأی دهندگان در مرکز ولایت ها حضور مردم در این روند هنوزهم کمرنگ […]

شماری از پایتخت نشینان به روند ثبت نام رای دهندگان بی باور استند و نگرانی می کنند که با اشتراک در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی سناریوی انتخابات های گذشته تکرار شود.

با گذشت یک هفته از آغاز روند ثبت نام رأی دهندگان در مرکز ولایت ها حضور مردم در این روند هنوزهم کمرنگ خوانده می شود. کمیسیون مستقل انتخابات به این باور است که راه اندازی یک کمپاین وسیع کمک خواهد کرد تا مشارکت مردم در این روند بیشتر شود. رییس جمهور غنی پس از دیدار با رییس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به تمام والی ها دستور داده است که از ماموران دولتی بخواهند که طی هفته آینده با خانواده هایشان جهت اشتراک در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی ثبت نام کنند. آقای غنی همچنان به وزارت حج و اوقات نیز دستور داده است که  در خطبه نماز جمعه در مساجد مردم را در این مورد تشویق کنند.

تقلب های گسترده در سه دوره انتخابات گذشته اعتماد مردم نسبت به شفافیت در روند انتخابات را از بین برده است. شماری از پایتخت نشینان به روند ثبت نام رای دهندگان بی باور استند. محمد هاشم یک باشنده کابل می گوید که آنان نگران اند که با اشتراک در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی سناریوی انتخابات های گذشته تکرار نشود. در همین حال، شمار دیگری از باشندگان کابل می گویند که سهم گرفتن در روند ثبت نامه رای دهندگان به معنای تغییر سرنوشت مردم و کشور می باشد. فدا محمد آرزو یکی از باشندگان کابل می گوید که در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی شرکت می کند و به نامزد دلخواه خود را می دهد.

مقام ‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات به این باور اند که تهدیدات امنیتی و ادعا‌های تخطی و تقلب در انتخابات های گذشته در افغانستان سبب بی ‌اعتمادی و دلسردی مردم نسبت به انتخابات شده ‌است. بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون بیش از یکصد هزار تن ثبت نام کرده‌اند. قرار است انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ در بیست و هشت ماه میزان سال روان برگزار شود.