مقام‌ های استخباراتی امریگا می ‌گویند که برای شکست بن بست جنگ در افغانستان باید حمایت های بیشتر نظامیان کشور صورت گیرد. جنرال ونسنت ستیوارت، رییس اداره استخبارات نظامی امریکا بر تقویت صفوف نظامیان افغانستان، فراهم آوری تجهیزات بیشتر به آنان، افزایش دسترسی به اطلاعات دقیق و فوری استخباراتی و افزایش آموزش و مشاورت به […]

مقام‌ های استخباراتی امریگا می ‌گویند که برای شکست بن بست جنگ در افغانستان باید حمایت های بیشتر نظامیان کشور صورت گیرد. جنرال ونسنت ستیوارت، رییس اداره استخبارات نظامی امریکا بر تقویت صفوف نظامیان افغانستان، فراهم آوری تجهیزات بیشتر به آنان، افزایش دسترسی به اطلاعات دقیق و فوری استخباراتی و افزایش آموزش و مشاورت به آنان تاکید کرده است. آقای ستیوارت در کانکرس امریکا گفته است که اگر چنین نشود، وضعیت در افغانستان وخیم‌ تر خواهد شد و طالبان و سایر مخالفان از آن سود خواهند برد.

این مقام امریکایی با ستایش از عملکرد نظامیان کشور گفته است که این نظامیان باوجود دستاور هایی در بخش آموزشی و مدیریت بهتر بحران در مقایسه با گذشته، به سبب کمبود تجهیزاتی، فساد، سوء مدیریت ناکامی هایی نیز داشته اند.

به گفته آقای ستیوارت طالبان نتوانستند به گونه ثابت کنترول مراکز عمده از جمله ولسوالی های بزرگ را در دست گیرند.

با این حال، دانیل کوتس رییس اداره استخبارات ملی امریکا نیز به این باور است که وضعیت در افغانستان رو به وخامت است. او گفته است که شکنندگی سیاسی حکومت، کاستی ‌ها در صفوف قوای امنیتی چون تلفات بلند، مدیریت ضعیف، مقاومت طالبان و مداخلات منطقه ‌ای سد عمده پیشرفت در افغانستان است.

دان کوتس رییس اداره استخبارات ملی امریکا می گوید:”گروه طالبان به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد که نفوذش را در مناطق روستایی گسترش بدهد و وضعیت وخیم اقتصادی، می تواند دولت افغانستان را ضعیف بکند.”

رییس استخبارات ملی امریکا همچنان با نگرانی از حضور تروریستان داعش در کشور گفته است که این تروریستان در سال روان میلادی، تهدیدی برای افغانستان و نیز امریکا و غرب خواهند بود.