رییس جمهورغنی در سفر به ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار، بر نابودی گروه داعش در این ولایت تأکید کرد. آقای غنی پس از حمله مرگبار بر مسجدی در ولسوالی هسکه مینه به ننگرهار سفر کرد. رویداد مرگبار ننگرهار حوالی ساعت یک و سی روز جمعه و همزمان با ادای نماز در ولسوالی هسکه مینه به […]

رییس جمهورغنی در سفر به ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار، بر نابودی گروه داعش در این ولایت تأکید کرد. آقای غنی پس از حمله مرگبار بر مسجدی در ولسوالی هسکه مینه به ننگرهار سفر کرد.

رویداد مرگبار ننگرهار حوالی ساعت یک و سی روز جمعه و همزمان با ادای نماز در ولسوالی هسکه مینه به وقوع پیوست. مسوولان محلی ننگرهار می گویند هنوز مشخص نشده که این رویداد ناشی از انفجار مواد جاسازی شده در مسجد بوده یا توسط عامل انتحاری صورت گرفته است. تعداد قربانیان این رویداد به هفتا و سه تن رسیده است.

رییس جمهورغنی روز یکشنبه به ولسوالی هسکه مینه رفت و با خانواده های قربانیان این رویداد غمشریکی کرد. مسوولیت این رویداد را هنوز فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است. اما پیش از این حمله های انتحاری از سوی گروه های داعش و طالبان در این ولایت انجام شده است. آقای غنی می گوید که گروه داعش در ننگرهار نابود خواهد شد.

بااین حال مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به رویداد مرگبار ننگرهار بر ادامه مبارزه واشنگتن در برابر تروریزم در افغانستان تأکید کرده است. آقای پمپیو گفته است: “امریکا برای تامین صلح و ثبات در افغانستان متعهد می ‌ماند و به جنگ در برابر تروریزم ادامه می ‌دهد. ما با مردم افغانستان که یک آینده عاری از اعمال این گونه خشونت ‌های شنیع می‌خواهند، می ‌ایستیم. بادتگاه ها باید اماکن امن باشند، نه هدف حملات تروریستی.”

از سویی هم یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان با نکوهش رویداد ننگرهار، این حمله را وحشیانه خوانده است.

تدامیچی یاماموتو فرستاده ویژه سازمان برای افغانستان گفته است: “کسانی که عامل این حمله استند باید به دادگاه کشانیده شوند و پاسخگو باشند. قانون بین المللی بشردوستانه حملات عمدی بر افراد و تاسیسات غیر را منع قرار داده است.”

این حمله در حالی به وقوع پیوسته است که بر اساس گزارش یوناما، در نه ماه اخیر سال روان میلادی، حمله های انتحاری و مواد انفجاری کارگذاری شده، عامل چهل و دو درصد قربانی شدن مردم افغانستان بوده است. براساس گزارش اخیر این نهاد، تلفات غیرنظامیان در حمله های انتحاری و غیر انتحاری هفت و دو درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.