در ادامه نگرانی‌ها مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، سازمان همکاری شانگهای از حکومت سرپرست خواسته که در امر سرکوب تروریستان در افغانستان پیش‌قدم شود. رئیسان هیأت‌ها در این سازمان از حکومت کنونی خواسته‌اند که به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم، عمل کند. همچنین، مشاور امنیت ملی هند نیز در این نشست […]

در ادامه نگرانی‌ها مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، سازمان همکاری شانگهای از حکومت سرپرست خواسته که در امر سرکوب تروریستان در افغانستان پیش‌قدم شود. رئیسان هیأت‌ها در این سازمان از حکومت کنونی خواسته‌اند که به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم، عمل کند. همچنین، مشاور امنیت ملی هند نیز در این نشست گفته که دهلی‌ نو نگران حضور دهشت‌افگنان در افغانستان است. با این حال، سخنگوی حکومت سرپرست اطمینان می‌دهد که افغانستان تهدیدی به منطقه و جهان نیست.

پیوست به نگرانی‌های بین‌المللی مبنی بر افزایش فعالیت گروه‌های ترویستی در افغانستان، سازمان همکاری شانگهای از حکومت سرپرست خواسته‌است که به تعهدات خود در زمینه پیکار با این گروه‌ها عمل کند و برای سرکوب آن‌ها تلاش کند.

بخش مطبوعات شورای امنیت ملی روسیه به نقل از بیانیه‌ای سازمان همکاری‌ شانگهای نگاشته که فعالیت‌ گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان، تهدید جدی به کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ای است. این نشست که در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شده، در آن وضعیت افغانستان مورد بررسی قرار گرفته‌است: «رئیسان هیأت‌ها از مقام‌های کنونی افغانستان خواستند تا به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم به‌ویژه در جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی بین‌المللی و سایر گروه‌های مستقر در خاک افغانستان که تهدیدی جدی برای فضای سازمان همکاری شانگهای هستند، عمل کنند».

در همین حال، آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند نیز در نشست سازمان همکاری‌ شانگهای گفته که تشکیل دولت فراگیر و حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها، اولویت‌های بی‌درنگ این سازمان در افغانستان است. آقای دوال تأکید کرد که دهلی‌ نو نسبت به ‌حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است.

در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه سیاست می‌گویند که سازمان هماری شانگهای طی نزدیک به سه سال پسین به تکرار از حکومت سرپرست خواسته‌است که به تعهداتش عمل کند.

به‌رغم نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از تهدیدات گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش در افغانستان، سخنگوی حکومت سرپرست اطمینان می‌دهد که به هیچ گروه خودسر اجازه فعالیت داده نمی‌شود و همین‌گونه از خاک افغانستان در برابر هیچ کشور استفاده نخواهد شد.

گفتنی‌است که حملات پسین داعش بر ایران و روسیه و همین‌طور افزایش تحرکات در کشورهای همسایه، از جمله پاکستان، سبب نگرانی رهبران کشورهای منطقه و سازمان‌های جهانی شده‌است. این در حالی است که پیش از این نیز سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی، به‌ویژه القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر سرکوب آنان توسط حکومت سرپرست تأکید کرده بود.