در ادامه نگرانی‌ها از وضعیت حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان و دختران کشور، دست‌کم نه ۹ سازمان حقوق‌ بشری زیر نام «اتحاد برای حقوق بشر در افغانستان» در اعلامیه مشترک گفته‌اند که محدودیت‌ها بر حقوق زنان و دختران منجر به وخامت اوضاع و تعمیق بحران شده‌است. این سازمان‌ها گفته‌اند که جامعه جهانی فعالانه از حقوق […]

در ادامه نگرانی‌ها از وضعیت حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان و دختران کشور، دست‌کم نه ۹ سازمان حقوق‌ بشری زیر نام «اتحاد برای حقوق بشر در افغانستان» در اعلامیه مشترک گفته‌اند که محدودیت‌ها بر حقوق زنان و دختران منجر به وخامت اوضاع و تعمیق بحران شده‌است. این سازمان‌ها گفته‌اند که جامعه جهانی فعالانه از حقوق بشر زنان و دختران افغانستان از جمله زنان مدافع حقوق بشر محافظت کند:«محیط فعالیت فعالان زن، سازمان‌های غیردولتی، روزنامه‌نگاران و بازداشت فعالان آموزش و تحصیل دختران ظالمانه است. ما از دادگاه بین‌المللی کیفری می‌خواهیم که عاملان نقض حقوق بشر در افغانستان را پاسخگو بسازد و عدالت را تأمین کند. جامعه جهانی فعالانه از حقوق بشر زنان و دختران افغانستان از جمله زنان مدافع حقوق بشر که به‌خاطر کارزارهای مسالمت‌آمیز برای حقوق‌شان با آزار و اذیت روبه‌رو هستند، محافظت کند».

از سوی هم ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان بر مشارکت معنادار و برابر زنان و دختران در تمام جنبه‌های زندگی عمومی تأکید کرده‌است: «شجاعت، خلاقیت و رهبری فعالان زن را که حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند، می‌ستایم؛ ما در کنار زنان و دختران افغانستان که با تبعیض بنیادی و سیستماتیک روبه‌رو هستند می‌باشیم. طالبان باید به تمام حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان، از جمله حقوق تحصیل، کار، آزادی حرکت و بیان آنان احترام بگذارند».

همچنان توماست وست نمایند ویژه‌ی امریکا در افغانستان نیز بر لغو محدودیت‌ها در برابر زنان افغانستان تأکید کرده‌است: «امروز به مناسبت روز جهانی زن، ما به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر و شجاعت زنان و دختران افغانستان برای تأمین حقوق شان– در همه سطوح تعلیم بیابند، کار کنند و از خانواده‌ خود حمایت کنند و در زندگی عامه اشتراک کنند– ارج می‌گذاریم. این‌ها، مسائل ثبات افغانستان و منطقه است».

نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر به‌ویژه زنان در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های حکومت سرپرست همواره گفته‌اند که حقوق همه شهروندان به‌ویژه زنان در چارچوب شریعت اسلامی در کشور تأمین شده‌است.