وزارت خارجه امریکا از شرکایش خواسته‌است که کمک‌های‌شان را به نیازمندان در افغانستان توزیع کنند. سخنگوی این وزارت گفته که واشنگتن تلاش می‌کند که این کمک‌ها به نفع حکومت سرپرست استفاده نشود. از سوی هم، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از کاهش کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی برای شهروندان افغانستان ابراز […]

وزارت خارجه امریکا از شرکایش خواسته‌است که کمک‌های‌شان را به نیازمندان در افغانستان توزیع کنند. سخنگوی این وزارت گفته که واشنگتن تلاش می‌کند که این کمک‌ها به نفع حکومت سرپرست استفاده نشود. از سوی هم، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از کاهش کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی برای شهروندان افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا از شرکایش خواسته است تا کمک‌های‌شان را به افراد نیازمند در افغانستان توزیع کنند. متیو میلر سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری گفته که واشنگتن به تلاش‌های خود برای اطمینان از این‌که کمک‌ها به‌طور غیر مستقیم به نفع حکومت سرپرست استفاده نشوند، ادامه می‌دهد: «ما از همه شرکایی‌مان می‌خواهیم که کمک‌های‌شان را به نیازمندان در افغانستان توزیع کنند. واشنگتن به تلاش‌هایش تا زمانی که اطمینان حاصل کند که این کمک‌ها به‌گونه غیرمستقیم به نفع طالبان استفاده نشود، ادامه می‌دهد».

در همین حال، اندریکا رتواتی، معاون نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در امور افغانستان، به خاطر کاهش کمک‌های جامعه جهانی برای ادامه برنامه‌های امدادرسانی برای شهروندان افغانستان ابراز نگرانی کرد. رتواتی که مسئولیت هماهنگی کمک‌های بشری در افغانستان را نیز بر عهده دارد، گفته‌است که تا اکنون از جمله ۳.۰۶ میلیارد پول مورد نیاز تنها ۶ درصد آن از سوی جامعه جهانی فراهم شده‌است: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده مقیم در افغانستان، تمرکز من بر استفاده از چارچوب استراتیژیک سازمان ملل متحد برای افغانستان است تا برای نیازهای اساسی شهروندان افغانستان راه‌‌حل‌ پیدا شود».

همچنان رتواتی بر اهمیت تعامل اساسی و گفت‌وگوی معنادار با مقامات حکومت کنونی برای حرکت به سمت چشم‌انداز جیوپولیتیکی افغانستان تأکید کرده‌است.

گفتنیست که بر اساس طرح کمک‌های بشری ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، بیش از نصف جمعیت افغانستان به نحوی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. ملل متحد تاکید کرده است که از جمله تمام نیازمندان ۱۷.۳ میلیون نفر از آسیب‌پذیرترین افراد، به‌شمول کسانی که معلولیت دارند، تحت پوشش ماموریت کمک‌رسانی قرار می‌گیرند.