دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سفارت امریکا برای افغانستان به‌مناسبت روز جهانی دختران و زنان فعال در بخش ساینس طی پیام‌های جداگانه بر آموزش زنان کشور تأکید کردند. در حال حاضر زنان و دختران افغانستان از محدودیت‌هایی روزافزون آموزشی و کاری رنج می‌برند. در تازه‌ترین مورد، رزا اوتنبایوا رئیس هیأت […]

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سفارت امریکا برای افغانستان به‌مناسبت روز جهانی دختران و زنان فعال در بخش ساینس طی پیام‌های جداگانه بر آموزش زنان کشور تأکید کردند.

در حال حاضر زنان و دختران افغانستان از محدودیت‌هایی روزافزون آموزشی و کاری رنج می‌برند. در تازه‌ترین مورد، رزا اوتنبایوا رئیس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما ) به‌مناسبت روز جهانی دختران و زنان فعال در بخش ساینس می‌گوید که باید از دختران و زنان در عرصه ساینس حمایت شود تا در امر مبارزه با چالش‌های جهانی و ایجاد یک آینده‌ای بهتر برای همه تلاش کنند: «توانمند‌سازی زنان و دختران در عرصه ساینس در افغانستان زمینه فعالیت نیمی از پیکر جامعه را در امر مبارزه با چالش‌های مانند مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار فراهم می‌سازد. ما باید امروز و هر روز دیگر برای این توانمندی تلاش کنیم».

از سوی هم، سفارت امریکا برای افغانستان به‌مناسبت روز جهانی زنان در ساینس، بر توانمندسازی زنان و دختران افغانستانِ در عرصه‌ ساینس تأکید کرده‌است. این سفارت افزوده که توانمندسازی زنان و دختران در ساینس به آینده‌ افغا‌نستان تأثیر مثبت می‌گذارد.

اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در روز جهانی “زنان در ساینس” به دست‌رسی کامل و برابر زنان و دختران در ساینس، فناوری و نوآوری نیز تأکید کرده‌است: «دست‌رسی کامل و برابر زنان و دختران در ساینس، فناوری و نوآوری نه‌تنها در توسعه اقتصادی یک کشور؛ بل در پیش‌رفت تمام جنبه‌های جامعه نقش مهمی دارد».

این درحالی‌است که هیدربارمعاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که با محدودیت‌های گسترده حکومت سرپرست بر آموزش دختران و زنان، تصویر آینده خدمات صحی برای بانوان در افغانستان تاریک به نظر می‌رسد؛ اما مقام‌های حکومت سرپرست همواره گفته‌اند که محدویت‌های آموزشی دختران مؤقتی بوده و تلاش‌ها برای آماده‌سازی فضای مناسب آموزش برای زنان در پرتوی شریعت اسلام ادامه دارد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv