باراک اوباما، رییس جمهور امریکا طرح تشدید مقابله با طالبان و فعال ‌تر شدن نیروهای امریکایی در افغانستان را تایید کرده است. افغانستان و امریکا در آغازین روزهایی پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، قرارداد امنیتی را امضا کردند. با آن که انتظار می رفت با امضای این سند، وضعیت امنیتی در کشور بهبود یابد؛ […]

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا طرح تشدید مقابله با طالبان و فعال ‌تر شدن نیروهای امریکایی در افغانستان را تایید کرده است. افغانستان و امریکا در آغازین روزهایی پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، قرارداد امنیتی را امضا کردند. با آن که انتظار می رفت با امضای این سند، وضعیت امنیتی در کشور بهبود یابد؛ اما خلاف انتظارها، وضعیت امنیتی کشور شکننده تر شده است.

اکنون به تازگی رییس جمهور اوباما طرح تشدید مقابله با طالبان و فعال ‌تر شدن نیروهای امریکایی در افغانستان را تایید کرده است. یک مقام امریکایی که نخواسته است نامش ذکر شود به خبرگزاری رویترز گفته است که این تصمیم امریکا به معنای دادن اختیارات نظامی بیشتر به نظامیان امریکایی به هدف کمک با نظامیان افغانستان در راستای مبارزه با طالبان خواهد بود. این مقام امریکایی تاکید کرده است که تصمیم آقای اوباما به این معنا نیست که نیروهای امریکایی بتوانند بدون قید و شرط، طالبان را هدف قرار دهند.

این مقام امریکایی افزوده است:”این تصمیم اوباما می ‌تواند مجوزی برای استفاده بیشتر از نیروی هوایی امریکا از جمله حملات هوایی بیشتر در افغانستان باشد. اما اجازه مداخله نظامی گسترده‌ تر نیروهای امریکایی در حمایت از نظامیان افغانستان منحصر به وضعیت‌هایی است که این مداخله تاثیری استراتیژیک بر سرنوشت نبرد دارد”.

بر اساس تصمیم تازه رییس جمهور اوباما، جان نیکلسون فرمانده کل نظامیان امریکا و ناتو  در افغانستان قادر خواهد بود بنا به تشخیص خود دستور همراهی این نظامیان را با نظامیان عادی کشور صادر کند در حالی که پیشتر نیروهای امریکایی تنها می توانستند با نیروهای ویژه کشور همکاری کنند.