بحران افغانستان، محور گفت‌وگوی این روزهای رهبران کشورهای منطقه و جهان است. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی روسیه در واکنش به درگیری‌های اخیر در شماری از ولایت‌های کشور، می‌گوید که امارت اسلامی با مخالفان‌اش گفت‌وگو کند. آقای لاوروف گفته است که بحران افغانستان باید از راه یک گفت‌وگوی ملی حل شود و توافق تمام جریان‌های […]

بحران افغانستان، محور گفت‌وگوی این روزهای رهبران کشورهای منطقه و جهان است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی روسیه در واکنش به درگیری‌های اخیر در شماری از ولایت‌های کشور، می‌گوید که امارت اسلامی با مخالفان‌اش گفت‌وگو کند.

آقای لاوروف گفته است که بحران افغانستان باید از راه یک گفت‌وگوی ملی حل شود و توافق تمام جریان‌های سیاسی به دست آید.

وزیر خارجه‌ی روسیه این را هم گفته، برای این‌که افغانستان به ثبات برسد، باید دولت فراگیر تشکیل دهد: ″طالبان ادعا می‌کنند که ازبیک‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها و دیگران را در دولت سهم داده‌اند، اما در واقع کسانی که طالبان به آنها اشاره می‌کنند هم از خود طالبان هستند. برای این‌که افغانستان به ثبات برسد، باید دولت این کشور فراگیر باشد و ما این پیام را به طالبان فرستاده‌ایم″.

این حالی‌است که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که حاکمیت جدید در افغانستان فراگیر است و کشورهای منطقه و جهان با تاکید بر این مساله در پی‌ بهانه‌جویی سیاسی اند.

در کنار روسیه و شماری از کشورهای دیگر، ایران هم بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید می‌کند.

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری این کشور گفته است که مردم افغانستان باید دولت فراگیری داشته باشند که بتواند همه گروه‌های سیاسی و همه قومیت‌ها را در بر گرفته بتواند و در افغانستان امنیت پایدار برقرار کند.

نگرانی‌ها در پیوند به وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان تنها دغدغه مردم کشور نیست بل کشورهای همسایه افغانستان نیز نگران امنیت مرزهای خود هستند.

در تازه‌ترین مورد، رییسان جمهور روسیه و تاجیکستان در پیوند به وضعیت امنیتی افغانستان گفت‌وگو کردند و دو کشور تاکید کردند که برای تامین امنیت مرز تاجیکستان و افغانستان هم‌کاری خود را ادامه خواهند داد.