پس از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، مردم شاهد فرمان‌های متعدد ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر حکومت سرپرست بوده‌اند. فرمان‌های که در پیوند به رعایت حقوق زنان، پابندی به عفو عمومی و منع تولید مواد مخدر صادر شده است. هم‌زمان با این، کم‌تر از یک‌ماه پیش نیز آقای آخندزاده در پیوند به منع آزار و […]

پس از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، مردم شاهد فرمان‌های متعدد ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر حکومت سرپرست بوده‌اند.

فرمان‌های که در پیوند به رعایت حقوق زنان، پابندی به عفو عمومی و منع تولید مواد مخدر صادر شده است.

هم‌زمان با این، کم‌تر از یک‌ماه پیش نیز آقای آخندزاده در پیوند به منع آزار و اذیت افراد متهم در جریان تحقیق فرمانی صادر کرده، که حالا همگانی شده است.

در این فرمان به نهادهای امنیتی و کشفی دستور داده شده که در جریان تحقیق و نظارت، افراد متهم مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

رهبر امارت اسلامی در این فرمان تاکید کرده که آزار و اذیت عدالت نیست، بلکه ظلم است و جلوگیری از آن واجب و انجام‌اش حرام است.

هم‌زمان با این، شماری از آگاهان با انتقاد از اجرایی نشدن کامل این فرمان‌ها تاکید می‌کنند که مردم حالا انتظار دارند که هبت‌الله آخندزاده رهبر امارت اسلامی فرمان بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را هرچه زودتر صادر کند.

در کنار این، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که تصمیم‌های عمده‌ی امارت اسلامی در کابینه نه؛ بلکه در جای دیگر از ساختار امارت گرفته می‌شود. این مقام سازمان ملل گفته است که وضعیت حاکمیت جدید در افغانستان مبهم است.

اما تاکنون امارت اسلامی به گونه‌ی رسمی در پیوند به این اظهارات واکنش نشان نداده است.