وزارت امور خارجه روسیه نسبت به آنچه بررسی نشدن قضیه های جنگی نظامیان بریتانیایی در افغانستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که براساس شواهد، نظامیان بریتانیایی پنجاه و دو تن از ساکنان بومی را پیش از سال دو هزار و هفده میلادی به قتل رسانده اند؛ اما به گفته […]

وزارت امور خارجه روسیه نسبت به آنچه بررسی نشدن قضیه های جنگی نظامیان بریتانیایی در افغانستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که براساس شواهد، نظامیان بریتانیایی پنجاه و دو تن از ساکنان بومی را پیش از سال دو هزار و هفده میلادی به قتل رسانده اند؛ اما به گفته او، پرونده نظامیان دخیل در این قضیه ها، بدون اتهامی پایان یافته است.

بر اساس تحقیقات و یافته ‌های یک برنامه تلویزیونی بی ‌بی ‌سی که حدود سه هفته پیش منتشر شد، دولت و ارتش بریتانیا متهم شده‌ اند که کشتار شهروندان افغانستان و عراق به دست نیروهای نظامی این کشور را پنهان کرده اند. اما دولت بریتانیا این اتهام ها را رد کرده است.

حالا وزارت امور خارجه روسیه نسبت بررسی‌ نشدن این قضیه ها نگرانی کرده و گفته است که این قضیه ها نشان ‌دهنده جرایم جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان است. ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که شواهدی از پنجاه و دو پرونده قتل ساکنان محلی توسط ارتش بریتانیا در افغانستان قبل از سال دوهزار و هفده میلادی وجود دارد، اما تحقیقات درباره این پرونده ها بدون اتهامی پایان یافته است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه را سفارت این کشور در کابل منتشر کرده است.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه آمده است: “ما جنایات علیه غیرنظامیان را در افغانستان به شدت محکوم می ‌کنیم و از مقامات بریتانیا و نیوزیلند می‌خواهیم که تحقیقات را به اتمام رسانده و عاملان را به پای میز عدالت بکشانند و از پنهان ‌کردن مدارک دست بردارند.”

خانم زخارووا تاکید کرده است که روسیه از فرماندهی نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان می ‌خواهد تا اقدامات جامع را به هدف جلوگیری از وقوع جنایات در برابر غیرنظامیان در آینده روی دست گیرد. او افزوده است که شکست تروریزم بین‌المللی بدون تامین عدالت دشوار خواهد بود.

بااین حال، کمیسیون حقوق بشر گفته است که اگر چنین کاری صورت گرفته شود، باید بررسی شود.

بنفشه یعقوبی، کمیشنر این کمیسیون گفته است غیرقابل پذیرش است که نیروهای بین ‌المللی به گونه عمده دست به کشتار مردم افغانستان بزنند.