رییس جمهورغنی گفته است گفتگوهای صلح زمانی نتیجه بخش خواهد بود که گفتگوی مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت گیرد. آقای غنی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی جاپان گفته است که دولت افغانستان خواهان گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان است. در هفته جاری، یک بار دیگر چگونگی گفتگوهای صلح افغانستان به یکی […]

رییس جمهورغنی گفته است گفتگوهای صلح زمانی نتیجه بخش خواهد بود که گفتگوی مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت گیرد. آقای غنی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی جاپان گفته است که دولت افغانستان خواهان گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان است.

در هفته جاری، یک بار دیگر چگونگی گفتگوهای صلح افغانستان به یکی از بحث های محوری مطرح شده است. سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و شمار دیگری از کشورهای غربی بر تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان تأکید کرده اند. در اعلامیه ای که پس از نشستی در بروکسل منتشر شد، آمده است که اشتراک کنندگان این نشست خواهان آغاز گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان استند. در اعلامیه از تمام طرف های درگیر جنگ در افغانستان خواسته شده است که در جریان گفتگوهای آتش‌ بس کنند تا زمینه برای یافتن یک راه حل سیاسی مساعد شود. در اعلامیه همچنان تأکید شده که نباید افغانستان باری دیگر به پناه امن تروریستان بین المللی مبدل شود.

با این حال، رییس جمهور غنی از شامل‌ نبودن دولت افغانستان در گفتگوهای مستقیم با طالبان نارضایتی کرده است. آقای غنی در گفتگو با شبکه تلویزیون “ان اچ کی” جاپان گفته که خواهان مذاکرات مستقیم با طالبان است.

رییس جمهورغنی افزوده است: “صلح تنها زمانی به دست خواهد آمد که دولت مشروع افغانستان و طالبان وارد مذاکره مستقیم شوند.”

آقای غنی همچنان گفته که اگر طالبان به یک حزب سیاسی تغییر شکل دهند، خوشحال خواهد شد. او تاکید کرده که گروه طالبان باید تلاش کند تا صدای خود را از طریق انتخابات بلند کند. آقای غنی درباره خروج احتمالی نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از افغانستان گفته است که در این خصوص باید با دولت افغانستان بحث و گفتگو شود.

این اظهارات رییس جمهورغنی در حالی است که به گفته برخی منابع، قرار است نشستی در بجینگ در پایان ماه روان میلادی برگزار ‌شود. شورای امنیت ملی می گوید که چین از دولت افغانستان دعوت کرده است تا در گفتگوهای بین ‌الافغانی اشتراک کند. کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی گفته است که مقام چینی در تماس با مقام های دولت افغانستان گفته اند که قرار است نشستی را به هدف میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان میزبانی کنند. با این حال، هنوز مشخص نشده است که چین این نشست را به چه ترتیبی میزبانی خواهد کرد.