فرستاده ویژه سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در مورد گفتگوهای جاری صلح با طالبان ابراز خوشبینی کرده است. تدامیچی یاماموتو در جریان سخنرانی به اجلاس شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفته است که استقبال از گفتگوهای مستقیم آمریکا با طالبان در سطح بین‌المللی به پیمانه وسیع جریان دارد. فرستاده ویژه ملل متحد در افغانستان “یوناما” در مقر […]

فرستاده ویژه سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در مورد گفتگوهای جاری صلح با طالبان ابراز خوشبینی کرده است. تدامیچی یاماموتو در جریان سخنرانی به اجلاس شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفته است که استقبال از گفتگوهای مستقیم آمریکا با طالبان در سطح بین‌المللی به پیمانه وسیع جریان دارد.

فرستاده ویژه ملل متحد در افغانستان “یوناما” در مقر شورای امنیت این سازمان بر حمایت جامعه جهانی از روند صلح و انتخابات افغانستان تاکید کرد. تدامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل به امیدواری‌ های پس از آتش ‌بس عید سال گذشته اشاره کرده و گفته است که افغانستانی ‌ها شش هفته قبل جرگه مشورتی صلح را دایر کردند و در مناطق مختلف افغانستان همایش‌ هایی برای صلح برگزار می ‌شود.

آقای یاماموتو افزوده است: “آتش‌ بس در سه روز عید سال گذشته، زندگی افغانستانی ‌ها در صلح را نشان داد؛ اما در دوازده ماه گذشته جنگ، مشکلات فراراه صلح را نیز نشان داد. متاسفانه امسال در عید آتش ‌بس نشد؛ اما اساسی را آتش ‌بس سال گذشته گذاشت، هنوز پا برجاست.”

فرستاده ویژه سازمان ملل از کشورهای ستایش کرد که از روند صلح افغانستان حمایت می ‌کنند. او از کشورهای که بر طالبان نفوذ دارند، خواست تا اقداماتی را روی دست بگیرند که روند صلح تسریع شود.

وی افزود: “اذهان افغانستانی ‌ها و جامعه جهانی برای موافقه ‌ای از طریق مذاکرات آماده است. این فرصت نباید از دست برود. حمایت جامعه جهانی از گفتگو میان آمریکا و طالبان ادامه دارد. افغانستان و متحدین ‌اش یعنی قطر و جرمنی برای یک گفتگوی بین‌الافغانی کار می‌کنند.”

آقای یاماموتو، در بخشی از سخنرانی اش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال جاری را بیانگر تعهد افغانستانی ‌ها به دموکراسی خواند و از جامعه جهانی خواست تا نقش شان را برای برگزاری انتخابات به موقع و شفاف افغانستان بازی کنند.

وی افزود: “جامعه جهانی باید در قبال انتخابات افغانستان برخورد مسوولانه کند. مردم افغانستان بحران پس از انتخابات را تحمل نمی ‌توانند. انتخابات شفاف و به موقع، روند صلح را کمک می ‌کند.”

از سویی هم، عادله راز سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد تاکید کرده است که حکومت بر نقش تمام افغانستانی ها در روند صلح باور دارد؛ اما تاکنون طالبان تعهد شان را به صلح نشان نداده اند.