دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” تاکید کرده ا ست که هیچ فردی اجازه ندارد تا شهروندان واجد شرایط را از حق رای ‌دهی در روز انتخابات محروم کند. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل “یوناما” می‌گوید که تأمین شفافیت برای اعتبار انتخابات ریاست جمهوری ضروری است و شرکای انتخاباتی […]

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” تاکید کرده ا ست که هیچ فردی اجازه ندارد تا شهروندان واجد شرایط را از حق رای ‌دهی در روز انتخابات محروم کند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل “یوناما” می‌گوید که تأمین شفافیت برای اعتبار انتخابات ریاست جمهوری ضروری است و شرکای انتخاباتی باید برای تأمین شفافیت این انتخابات به صورت مشترک کار کنند.

یوناما از نامزدان، نهادهای مدنی و نهادهای ناظر انتخابات خواسته است تا با کمیسیون‌ های انتخاباتی در امر تأمین شفافیت و نظارت از روند انتخابات ریاست جمهوری، همکاری کنند. این نهاد ابراز امیدواری کرده است که همه طرف‌های دخیل در انتخابات بتوانند نقش‌ شان را برای تأمین و برگزاری انتخابات سالم ادا کنند. یوناما از شرکای انتخاباتی خواسته است تا هر نوع بی‌نظمی و تلاش برای تقلب در انتخابات را به کمیسیون شکایات انتخاباتی گزارش دهند.

نگرانی از وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری همواره از سوی نامزدان و شرکای انتخابات مطرح شده است.

از جانب دیگر، یوناما از کمیسیون‌ ها و شرکای انتخاباتی خواسته است که به هدف فراهم ‌سازی زمینه رأی‌ دهی برای همه افغانستانی ‌های واجد شرایط، تلاش‌ های‌شان را افزایش دهند.

در بخش از اعلامیه ای فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده است: “یک پیام قوی از نمایندگان جلسه شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان در هفته گذشته این بود که جامعه بین‌المللی از انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ بیست و هشتم ماه سپتامبر برگزار می‌شود، کاملا حمایت می‌کند.”

سازمان ملل متحد همچنان از نامزدان، عالمان دین، رسانه‌ها، نهادهای مدنی و نهادهای ناظر انتخاباتی خواسته است که رأی‌دهندگان را برای استفاده از حق دموکراتیک‌شان بسیج کنند.

در اعلامیه ای فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان تذکر رفته است: “رأی‌ دهی تنها موضوع مسوولیت مدنی نیست و رای دادن برای حفاظت از دستآوردهایی که در افغانستان به دست آمده و همچنان نشان‌ دهنده حمایت از روندهای سیاسی صلح ‌آمیز است.”

یوناما اعلام کرده که متعهد است تا مسوولیت خود را بر مبنای ماموریتش برای حمایت از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در راستای برگزاری انتخاباتی معتبر، شفاف و همه ‌شمول به رهبری و مالکیت افغانستانی ‌ها، انجام دهد.