قرار است شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه را که در آن ممنوعیت کار کارمندان زن در این سازمان محکوم شده‌است را به‌رای بگذارد.  در این پیش‌نویس از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده که محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران برداشته شود. در همین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند حکومت کنونی کشور باید […]

قرار است شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه را که در آن ممنوعیت کار کارمندان زن در این سازمان محکوم شده‌است را به‌رای بگذارد. 

در این پیش‌نویس از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده که محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران برداشته شود. در همین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند حکومت کنونی کشور باید با حرمت گذاشتن به تمام قواعد بین‌الملل بهانه‌ها دنیا را برای به‌رسمیت شناختنش از بین ببرد.

در ادامه واکنش‌ها مبنی بر منع آموزش و کار زنان، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه که از سوی امارات متحده عربی و جاپان ارایه شده به‌رای بگذارد. در این قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوعیت کار کارمندان زن در این سازمان را از سوی حکومت کنونی افغانستان محکوم کرده و از حکومت سرپرست افغانستان خواسته که به‌گونه‌ی فوری محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران را بردارد.

در همین‌حال شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند حکومت کنونی کشور باید با حرمت گذاشتن به‌تمام قواعد بین‌الملل تمام بهانه‌ها دنیا را برای به‌رسمیت شناختنش از بین ببرد.

براساس این مسوده محدودیت‌‌های وضع شده بر زنان و دختران از سوی حکومت سرپرست افغانستان در تاریخ سازمان ملل متحد بی‌سابقه خوانده شده و بر نقش زنان در جامعه افغانستان تاکید شده‌است.

از سویی‌هم، شماری از فعالان عرصه حقوق زن با ابراز نگرانی از وضعیت نا روشن زنان و دختران کشور، خواهان لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در کشور شده‌اند.

گفتنی‌‌است که حکومت کنونی کشور در روزهای نخست سال‌ جاری خورشیدی در فرمانی کار زنان با دفاتر مربوط به سازمان ملل متحد در افغانستان را ممنوع کرد. این ممنوعیت واکنش‌های گستر‌ده‌ای  ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.