شماری از سناتوران جمهوریخواه قصد دارند لایحه ای تحریم‌های جدید در برابر حکومت سرپرست افغانستان را به کانگرس امریکا پیشکش کنند. در این لایحه از حکومت این کشور خواسته شده از هر نوع معامله و اعطای ویزا به مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان خودداری شود. به گفته‌ای آنان، این لایحه در واکنش به‌نقض حقوق‌بشر، نقش حکومت […]

شماری از سناتوران جمهوریخواه قصد دارند لایحه ای تحریم‌های جدید در برابر حکومت سرپرست افغانستان را به کانگرس امریکا پیشکش کنند.

در این لایحه از حکومت این کشور خواسته شده از هر نوع معامله و اعطای ویزا به مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان خودداری شود. به گفته‌ای آنان، این لایحه در واکنش به‌نقض حقوق‌بشر، نقش حکومت سرپرست در فعالیت‌های هراس‌افگنانه و تجارت مواد مخدر وضع خواهد شد. درهمین‌حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست اعمال فشارها بر حکومت سرپرست را بی‌نتیجه و نامعقول می‌خواند. از سویی هم شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که در صورت اعمال تحریم‌ها، شهروندان افغانستان بیش‌ترین آسیب را خواهند دید.

۱۸ سناتور جمهوریخواه قصد دارند در پاسخ به نقض حقوق‌بشر توسط حکومت سرپرست، لایحه‌ای تحریم‌های جدید را به کانگرس امریکا پیشکش کنند. در این لایحه از حکومت خواسته شده از هر نوع معامله و اعطای ویزا به‌مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان خودداری شود. این لایحه قانون تحریم‌های حکومت سرپرست نام دارد که در صورت تصویب در کانگرس، تحریم‌های تازه و شدید را بر حکومت سرپرست وضع خواهد شد. به گفته این سناتوران، این تحریم‌ها از بهر نقض حقوق‌بشر، نقش حکومت سرپرست در فعالیت‌های تروریستی و تجارت موادمخدر وضع خواهد شد: ″طالبان زنان، اقلیتها و جوانان را سرکوب می‌کند؛ بر کمک‌های نیازمند چنگ می‌اندازد و افغانستان را بار دیگر به پناهگاه امن تروریستها تبدیل کرده‌است. متاسفانه، حکومت بایدن در جلوگیری از این اقدامات طالبان ناکام مانده است. ما نباید انتظار داشته باشیم که طالبان با نق زدن رفتار خود را تغییر دهد″.

سناتوران جمهوریخواه از حکومت سرپرست خواسته‌اند تا برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های بیشتر، باید روابط خود را با تمام گروه‌های تروریستی قطع کرده، حقوق‌بشر، حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها را رعایت کند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست اعمال فشارها را بی‌نتیجه می‌خواند و تاکید می‌کنند، کشورهای جهان پیشنهادهای‎شان را از راه‌های گفت‌وگو و دپلماتیک حل و یا با حکومت سرپرست در میان بگذارند.

از سویی‌هم، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که در صورت اعمال تحریم، شهروندان افغانستان بیش‌ترین آسیب را خواهند دید.

این همه درحالی‌است که نزدیک به دو سال از حکم‌روایی حکومت سرپرست در افغانستان می‌گذرد و هیچ کشوری آنرا به‌رسمیت نشناخته است. سناتوران امریکایی درحالی خواستار وضع تحریم‌های جدید بر حکومت سرپرست شده‌اند که  سرپرست وزارت خارجه، دو روز پیش از جامعه جهانی خواست که تحریم‌های وضع شده بر افغانستان را لغو کند تا شهروندان افغانستان بتوانند به نیازهای‌شان دسترسی داشته باشند.