صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور با تاکید بر حفظ حقوق زنان در روند گفتگوهای صلح می گوید که پاسداری از حقوق زنان در این روند برای تامین ثبات پایدار در کشور با اهمیت است. صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشوردر مراسم افتتاح دومین پلان عمل ملی قطعنامه سیزده بیست و پنج شورای […]

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور با تاکید بر حفظ حقوق زنان در روند گفتگوهای صلح می گوید که پاسداری از حقوق زنان در این روند برای تامین ثبات پایدار در کشور با اهمیت است.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشوردر مراسم افتتاح دومین پلان عمل ملی قطعنامه سیزده بیست و پنج شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد “زنان، صلح و امنیت” شرکت کرد. آقای ربانی حضور زنان در صحنه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در هژده سال پسین چشمگیر عنوان کرد. وزیر امور خارجه گفت که حکومت طی هژده سال اخیر در چارچوب اصول اسلامی و در روشنایی قانون اساسی به تعهدات خود در راستای بهتر شدن وضعیت حقوق زنان و توانمندسازی آنها پابند بوده و در این عرصه دست آوردهای خوبی داشته است. به گفته وی در این مدت، مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی روز افزون بوده و زنان در سطوح مختلف نظام در سمت هایی مانند وزارت، وکالت، ولایت، سفارت و شهرداری ها حضور داشته اند و فراتر از ادارات دولتی مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی، تجاری و آموزشی نیز چشمگیر بوده است.

وزیر امور خارجه همچنان افزود که زنان افغانستان نقش عمده ای در تلاش ها برای دستیابی به صلح دارند و با حضور پر رنگ شان در محافل مختلف از جمله نشست بین الافغانی اخیر، خواست های خود را برای تحقق یک صلح شفاف، همه شمول، عادلانه و پایدار مطرح کرده اند.

آقای ربانی با تاکید بر حفظ حقوق زنان در روند گفتگوهای صلح گفت که پاسداری از ارزش های حقوق بشری از جمله حقوق زنان در مذاکرات صلح، تنها خواست خانم ها نیست، بلکه این امر، یکی از خواسته های اصلی مردم افغانستان بوده و یک ضمانت مهم برای تأمین ثبات پایدار در کشور است.

وزیر امور خارجه افزود که مطابق مفاد قطعنامه سیزده بیست و پنج شواری امنیت سازمان ملل متحد، حکومت افغانستان در هر دو مرحله تطبیق پلان عمل ملی خود به نقش زنان در سطوح تصمیم گیری، توجه کرده و برای تحکیم این نقش، تدابیر ویژه ای را تحت ارکان چهار گانه “مشارکت، محافظت، جلوگیری، رفاه و بهبود” در نظر گرفته است.