وزیر امور خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با رییس جمهور غنی در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده است. سفارت آمریکا در کابل در بیانیه‌ای گفته است که دو طرف در این تماس تلفنی توافق کرده‌اند که تلاش‌ های صلح برای پایان دادن به جنگ افغانستان باید تسریع شود. این تماس تلفنی پس از […]

وزیر امور خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با رییس جمهور غنی در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده است. سفارت آمریکا در کابل در بیانیه‌ای گفته است که دو طرف در این تماس تلفنی توافق کرده‌اند که تلاش‌ های صلح برای پایان دادن به جنگ افغانستان باید تسریع شود.

این تماس تلفنی پس از اظهارات جنجالی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درباره افغانستان انجام می‌شود. رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در جریان دیدارش با عمران‌خان نخست ‌وزیر پاکستان گفته بود که کشورش اگر می‌خواست جنگ افغانستان را در یک هفته برنده می‌شد، اما با این شیوه افغانستان از نقشه جهان حذف و ده میلیون تن قربانی می ‌شدند. پس از این اظهارات آقای ترامپ، حکومت افغانستان طالب وضاحت از سوی آمریکا شده بود.

در بیانیه‌سفارت آمریکا در کابل گفته شده است که آقای پمپیو به رییس جمهور غنی گفته است که راهبرد جنوب آسیای رییس جمهور ترامپ در مورد افغانستان تغییر نکرده است. او همچنان گفته است که کشورش متعهد به کاهش مشروط سربازانش در افغانستان است.

از جانب دیگر، مایک پمپیو به رییس جمهور غنی گفته است که جنرال جوزف دنفورد و زلمی‌خلیلزاد را به کابل فرستاده است تا در مورد مراحل بعدی گفتگوهای صلح، مشورت و بحث کنند.

جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنجشنبه با رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت دیدار کرد. پیش‌تر از آن، زلمی‌خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا به کابل آمد و با سران حکومت وحدت ملی دیدار و گفتگو کرد. محور این گفتگوها روند صلح افغانستان بوده است.

سفر مقام‌های ارشد ملکی و نظامی آمریکا به افغانستان و همچنان تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با رییس جمهور غنی در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر مایک پمپیو در سفری به کابل ابراز امیدواری کرده بود که تا اول ماه سپتامبر با گروه طالبان به توافق صلح دست یابد. از جانب دیگر، پیش از این مقام‌های آمریکایی خواستار تشکیل یک هیأت مذاکره‌کننده از سوی حکومت شده بود تا در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کند. حکومت افغانستان نیز به تازگی اعلام کرده است که در تشکیل این هیأت پیشرفت‌ هایی انجام شده است و انتظار می‌رود در روزهای آینده این هیأت تشکیل و اعضای آن تعیین شود.