وزیر مهاجرین و عودت کنندگان بر قانونمند شدن مهاجرت ها تاکید می کند. عالمی بلخی می گوید که این وزارت برای قانونمند شدن مهاجرت با دیگر کشورها، تلاش می کند. پس از قاچاق سلاح و مواد مخدر، قاچاق انسان زندگی انسان های زیادی را در جهان تهدید می کند و افغانستان نیز دومین کشور است […]

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان بر قانونمند شدن مهاجرت ها تاکید می کند. عالمی بلخی می گوید که این وزارت برای قانونمند شدن مهاجرت با دیگر کشورها، تلاش می کند.

پس از قاچاق سلاح و مواد مخدر، قاچاق انسان زندگی انسان های زیادی را در جهان تهدید می کند و افغانستان نیز دومین کشور است که بیشترین قاچاق انسان به بیرون از کشور در آن صورت می گیرد. براساس گزارش ها ۷۱ درصد قاچاق شوندگان زنان و کودکان استند. سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان بر قانونمند شدن پدیده مهاجرت تاکید می کند. آقای بلخی می گوید که این وزارت برای قانونمند شدن مهاجرت با دیگر کشورها، تلاش می کند.

درهمین حال، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش های حکومت برای جلوگیری از قاچاق انسان در کشور را ناکام می خواند. کمال سادات معین جوانان وزارت فرهنگ می گوید که این تلاش ها در هفده سال گذشته نتیجه مطلوب نداشته و نیاز است تا حکومت در جلوگیری از مهاجرت های غیرقانونی شهروندان کشور به دیگر کشورها توجه بیشتر کند.

از سویی هم، قدریه یزدان پرست، عضو کمیسیون حقوق بشر می گوید که نیاز است در قوانین مهاجرت در کشور تجدید نظر شود. به گفته بانو یزدان پرست، قانون موجود در کار جلوگیری از قاچاق انسان به دیگر کشورها، پاسخگو نیست.

هم اکنون هفت میلیون شهروند کشور در دیگر کشورها مهاجر اند. ناامنی، فقر و بیکاری از علت های اصلی مهاجرت شهروندان افغانستان به دیگر کشورها گفته شده است.