نخست وزیر پاکستان در دیدار با دونالدترامپ رییس جمهور آمریکا گفته است که اسلام آباد و واشنگتن در خصوص روند صلح افغانستان، دیدگاه مشترک دارند. رهبران دو کشور در حاشیه نشست مجمع اقتصادی جهان، در سویس دیدار کرده اند. عمران خان نخست وزیر پاکستان می ‌گوید که کشورش خواستار آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان […]

نخست وزیر پاکستان در دیدار با دونالدترامپ رییس جمهور آمریکا گفته است که اسلام آباد و واشنگتن در خصوص روند صلح افغانستان، دیدگاه مشترک دارند. رهبران دو کشور در حاشیه نشست مجمع اقتصادی جهان، در سویس دیدار کرده اند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان می ‌گوید که کشورش خواستار آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است. عمران خان شام سه شنبه در شهر داووس سویس در حاشیه نشست”مجمع اقتصادی جهان” با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیدار کرد. آقای خان در این دیدار تأکید کرده است که آمریکا و پاکستان در خصوص روند صلح افغانستان دیدگاه مشترک دارند.

وی گفته است: “موضوع اصلی افغانستان است، چون آمریکا و پاکستان را نگران کرده است. خوشبختانه که در این باره دیدگاه مشترک داریم. ما نه ‌تنها علاقه مند تامین صلح در افغانستان استیم، بل‌ علاقه مند گذار منظم از طریق مذاکره میان طالبان و حکومت این کشور استیم.”

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که دور جدید گفتگو‌های صلح میان نمایندگان آمریکایی و گروه طالبان در در قطر ادامه دارد. سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفته است که نمایندگان دو طرف روز چهارشنبه نیز به گفتگوهای خود ادامه داده اند. او گفته که هدف از ادامه گفتگوها این است تا دو طرف بتوانند یک فضای مصوون را برای روز امضای توافق ‌نامه ایجاد کنند تا بالای اهداف مهم حمله صورت نگیرد. آقای شاهین افزوده که درباره جا و زمان امضای توافق ‌نامه میان آمریکا و طالبان تا هنوز فیصله نهایی صورت نگرفته است.

بااین حال، ینس ستولنتبرگ دبیرکل ناتو، تقویت نظامیان کشور را به هدف رزمیدن علیه گروه های تروریستی مهم می داند. او که در نشست کمیته امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، تأکید کرده است که در حال حاضر ناتو بر تجهیز نظامیان افغانستان تمرکز دارد.

دبیرکل ناتو گفته است: “اگر در دراز مدت بتوانیم نیروهای محلی را برای مبارزه با تروریزم فعال بسازیم بهتر است، زیرا ما همیشه به ‌عنوان بیگانگان قلمداد خواهیم شد و در حال حاضر تفکر در ناتو انجام عملیات ‌های جنگی نه، بلکه این است که چگونه می‌ توانیم ظرفیت‌های محلی را آموزش دهیم.”

مأموریت رزمی ناتو در افغانستان، در سال دوهزار و چهارده میلادی به پایان رسید. نیروهای ناتو از جنوری دو هزار و پانزده به این ‌سو در افغانستان تحت مأموریت حمایت قاطع مستقر اند.