وزارت خارجه ازبیکستان از میزبانی نشستی صلح در باره افغانستان خبر داده است. وزیر خارجه این کشور در یک نشست خبری با وزیر خارجه روسیه در مسکو گفته است که کشورش ماه آینده میلادی از یک نشست بین‌ المللی در مورد صلح و امنیت افغانستان میزبانی می کند. این نشست تا یک ماه دیگر در […]

وزارت خارجه ازبیکستان از میزبانی نشستی صلح در باره افغانستان خبر داده است. وزیر خارجه این کشور در یک نشست خبری با وزیر خارجه روسیه در مسکو گفته است که کشورش ماه آینده میلادی از یک نشست بین‌ المللی در مورد صلح و امنیت افغانستان میزبانی می کند.

این نشست تا یک ماه دیگر در شهر تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار خواهد شد. عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبیکستان می گوید که از روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد دعوت کرده‌ است که در این نشست اشتراک کنند. کاملوف گفته‌است که از عربستان سعودی، امارات متحد عرب و ترکیه نیز دعوت شده‌ است که در این نشست در رابطه به افغانستان اشتراک کند.

وزیر خارجه ازبیکستان افزوده است: “ما از نشستی در باره چگونگی تأمین صلح در افغانستان میزبانی می کنیم. این نشست در سطح وزیران خارجه برگزار خواهد شد. در این نشست نمایندگان کشورهای آسیای میانه هم شرکت خواهند کرد. ازبیکستان به عنوان همسایه افغانستان در رابطه به ناامنی‌ها در این ‌کشور نگرانی دارد.”

گفته شده ‌است که نمایندگان پاکستان، ایران و هند نیز در این نشست اشتراک خواهند کرد. وزیر خارجه ازبیکستان در اوایل سال روان میلادی در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک پیشنهاد میزبانی این نشست را کرده بود.

با این حال، قرار است روز چهارشنبه هفته روان نشست دوم روند کابل برگزار شود. رییس جمهور غنی گفته است که در این نشست طرحی به هدف پیشبرد گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت ارایه خواهد شد. حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح گفته است که هنوز این طرح نهایی نشده است و کار بالای آن ادامه دارد. قرار است در نشست دوم روند کابل نمایندگان بیش از ده کشور و سازمان های بین ‌المللی اشتراک کنند.