دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا گفته که پس از خروج آمریکا از افغانستان احتمالا طالبان بر حکومت افغانستان غلبه کند. آمریکا هفته گذشته با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد که بر مبنای آن نیروهای این کشور تا چهاده ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این […]

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا گفته که پس از خروج آمریکا از افغانستان احتمالا طالبان بر حکومت افغانستان غلبه کند.

آمریکا هفته گذشته با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد که بر مبنای آن نیروهای این کشور تا چهاده ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان می تواند قدرت را در افغانستان به دست بگیرد، گفته که احتمال دارد.

آقای ترامپ افزوده است: “پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان ممکن بر حکومت افغانستان که از حمایت غرب برخوردار است، پیروز شوند، یا قدرت را به ‌دست گیرند.”

آقای ترامپ با اشاره به حضور نظامی آمریکا در افغانستان و حمایت از دولت گفته است که هر کشور باید غم خود را بخورد و آمریکا نمی تواند تا بیست سال دیگر در افغانستان حضور داشته باشد.

وی افزوده است: “سرانجام، کشورها باید از خود مراقبت کنند. ما نمی توانیم بیست و سال دیگر در آن ‌جا باقی بمانیم. در نهایت، آنان باید از خود دفاع کنند. شما می ‌دانید این باید که مدت ‌ها پیش انجام می ‌شد. یک نفر تنها می ‌تواند برای مدتی دست کسی را بگیرد، ما باید به امور کشور خود هم برسیم.”

بااین حال، شماری از شهروندان کشور در واکنش به این سخنان رییس جمهوری آمریکا می گویند که آنان خواستار حاکمیت گروه طالبان در کشور نیستند.

با این همه، توافقنامه امضای شده صلح میان آمریکا و گروه طالبان تاکنون شکننده بوده است و این گروه یک بار دیگر سطح خشونت ها را افزایش داده است. چنان که روز جمعه در نتیجه حمله افراد وابسته به گروه طالبان بر ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات هفت غیر نظامی به شهادت رسیدند و نزدیک به بیست تن دیگر زخم برداشته اند.