دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا گفته است که در صورت موفقیت‌ آمیز بودن مذاکرات برای پایان دادن جنگ در افغانستان، توافق صلح با طالبان را خودش امضا می‌ کند. آقای ترامپ پیش از رفتن به دهلی جدید پایتخت هند گفته است که نام خود را در پایان متن توافقنامه صلح با طالبان می نویسد و […]

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا گفته است که در صورت موفقیت‌ آمیز بودن مذاکرات برای پایان دادن جنگ در افغانستان، توافق صلح با طالبان را خودش امضا می‌ کند. آقای ترامپ پیش از رفتن به دهلی جدید پایتخت هند گفته است که نام خود را در پایان متن توافقنامه صلح با طالبان می نویسد و شخصا آن را امضا می کند. وی همچنان گفته است که فکر می ‌کند گروه طالبان نیز به دنبال توافق است و از جنگ خسته شده است. درهمین حال، فرستاده ویژه قطر برای افغانستان در دیدار با سران حکومت و شماری از سیاستگران ابراز امیدواری کرده است که توافقنامه صلح به تاریخ دهم ماه حوت امضا شود.

مرحله هفت روزه ای کاهش خشونت ها در کشور از جمعه شب گذشته آغاز و تا آخر هفته روان اجرایی است. بر اساس این طرح، حکومت و گروه طالبان تعهد کرده اند طی یک هفته حملات شان را در شهرها و ولایت ها کاهش ‌دهند و برای ایجاد فضای مناسب برای امضای توافقنامه صلح بر یکدیگر حمله نکنند. در چند روز گذشته افراد وابسته به گروه طالبان در حمله به پاسگاه های نظامیان در چندین ولایت این توافق را نقض کردند. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفته است که امضای توافقنامه صلح با طالبان با موثریت طرح کاهش خشونت ها مشروط ‌است. وی تاکید کرده است که پس از بررسی هفته ای کاهش خشونت ها، توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان امضا خواهد شد.

دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا گفت: ما تا حال در مورد محل امضای توافقنامه تصمیم نگرفته ایم. من می‌بینم که این هفته چگونه می‌گذرد. ما می‌توانیم این کار را به زودی انجام دهیم. اگر در کمتر از یک هفته کاهش خشونت ‌ها مؤثر تمام شود من نامم را خواهم نوشت یعنی توافق را امضا خواهم کرد. وقت آن است که نیروهای ما به کشور برگردند. طالبان هم می‌خواهند جنگ را خاتمه دهند.

درهمین حال، فرستاده ویژه قطر برای افغانستان دیروز به کابل آمد و با مقام های حکومت وحدت ملی و شماری از سیاستگران کشور دیدار کرده است. مطلق بن ماجد القحطانی گفته است که توافقنامه صلح میان امریکا و نمایندگان گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا خواهد شد. آقای القحطانی افزوده که از چندین کشور و سازمان های کلیدی و دخیل در روند صلح افغانستان دعوت شده که در مراسم امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان اشتراک کنند. فرستاده ویژه قطر برای افغانستان ابراز امیدواری کرده است که این توافقنامه به تاریخ دهم ماه حوت امضا شود.

این در حالیست شماری از شهروندان کشور از نبود اجماع سیاسی در روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان انتقاد می کنند و می گویند که باید گفتگوهای صلح همه شمول باشد.