دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مذاکرات با طالبان را موفقیت آمیز عنوان کرده و گفته که در آینده نزدیک با رهبران طالبان دیدار خواهد کرد. آقای ترامپ گفته است اگر آنچه را که در مذاکرات وعده داده است، اجرا نکنند به شدت سرکوب خواهد شد. آقای ترامپ بعد از امضای توافق نامه صلح با طالبان، […]

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مذاکرات با طالبان را موفقیت آمیز عنوان کرده و گفته که در آینده نزدیک با رهبران طالبان دیدار خواهد کرد. آقای ترامپ گفته است اگر آنچه را که در مذاکرات وعده داده است، اجرا نکنند به شدت سرکوب خواهد شد. آقای ترامپ بعد از امضای توافق نامه صلح با طالبان، امضای این توافق نامه را برای افغانستان تبریک گفته یاد آور شد که همه طرف های درگیر در افغانستان از جنگ خسته شده اند، و مردم امریکا نیز در این جنگ خون و پول زیادی قربانی داده اند. دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده است طالبان آنچه را که در مذاکرات وعده داده اند انجام دهند، در غیر آن نیروهای امریکا با سرعت و با قدرتی که هنوز دیده نشده است به افغانستان بر خواهند گشت. اما آقای ترمپ گفت امیدوار است نیازی به این کار نشود:” اگر گپ خراب شد امریکا دوباره به افغانستان خواهد رفت، با چنان قدرتی خواهد رفت که هیچ ‌کس آن را ندیده باشد.”

رییس جمهوری امریکا می‌ گوید که با امضای توافقنامه با طالبان، نیروهای امریکایی به صورت فوری خروج از افغانستان را آغاز می‌ کنند. واشنگتن گفته ‌است که اگر طالبان به‌ تمامی تعهدات‌ خود برای مبارزه با تروریزم عمل کند، همه نیروهای امریکایی در جریان چهارده ماه از افغانستان بیرون خواهند شد.

با این حال، ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو ابراز امیدواری کرده است که هیأت مذاکره کننده افغانستان همه شمول باشد. آقای ستولتنبرگ در جریان سفرش به کابل و دیدار با شماری از خبرنگاران گفته است که چگونگی تصمیم‌ گیری درباره آینده افغانستان مربوط به مذاکرات بین الافغانی است.

براساس توافقنامه صلح امریکا با طالبان تا بیستم ماه حوت مذاکرات بین ‌الافغانی آغاز خواهد شد.

با این حال، نخست وزیر پاکستان، از امضای توافق میان امریکا و طالبان استقبال کرده ‌است. به ‌گفته عمران خان، این اقدام آغاز روندی برای پایان دادن به ‌جنگ درازمدت در افغانستان است. او افزوده که حالا باید تمامی جوانب با نفوذ عناصر ویرانگر از خود دور کنند.