دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و از نامزدان حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، خروج نیروهای امریکا از افغانستان را به عملکرد نظامی بدتراز ویتنام تشبیه کرد. از سوی هم، نیکی هیلی، از نامزدان دیگر جمهوری‌خواه در انتخابات آینده امریکا گفت که خروج ارتش امریکا سبب جنگ‌های اخیر در خاورمیانه و حملات سایبری […]

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و از نامزدان حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، خروج نیروهای امریکا از افغانستان را به عملکرد نظامی بدتراز ویتنام تشبیه کرد. از سوی هم، نیکی هیلی، از نامزدان دیگر جمهوری‌خواه در انتخابات آینده امریکا گفت که خروج ارتش امریکا سبب جنگ‌های اخیر در خاورمیانه و حملات سایبری چین به زیرساخت‌های امریکا منجر شده‎است.

حکومت کنونی امریکا، از بهر تصمیمش مبنی بر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان که منجر به سقوط نظام پیشین کشور شد، بارها مورد انتقاد قرار گرفته‌است. در تازه‌ترین مورد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و از نامزدان حزب جمهوری‌خواه در یک گردهمایی انتخاباتی در ریچموند ویرجینیا باردیگر از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان انتقاد کرد. ترامپ خروج کشورش را از افغانستان، نبرد بدتر از ویتنام خواند: «بایدن احمق است زیرا سربازان ایالات متحده را به کشورهای می‌فرستد که تا به‌ حال نامش را نشینده‌است».

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، می‌گوید که خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان پیام اشتباهی را به متحدان و دشمنان واشنگتن ارسال کرد. وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، نبرد رژیم اسرائیل و جنبش حماس و حملات سایبری چین به زیرساخت‌های امریکا گفت که این همه ناشی از ناکامی کشورش در افغانستان است: «جهان به معنی واقعی کلمه در آتش است. اشتباه نکنید، اگر ما در افغانستان آن ناکامی را نداشتیم، هیچ کدام از این‌ها اتفاق نمی‌افتاد».

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را از قبل برنامه‌ریزی‌شده می‌خوانند و امریکا را مسئول فروپاشی نظام پیشین کشور می‌دانند.

این در حالی‌است که هفته گذشته نیز متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پیوند به چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامه دوحه میان نمایند‌گان این کشور و مقام‌های کنونی افغانستان گفته بود که این توافق سبب تضعیف متحدان واشنگتن در دولت افغانستان شده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv