دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته است که کشورش نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کند. وی گفته است در صورت که طالبان از توافق صلح سرپیچی کنند، به شدت با آنان برخورد خواهد شد. چهار روز از عملی شدن طرح کاهش خشونت ها در کشور می گذرد، اما طی این مدت در شماری […]

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته است که کشورش نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کند. وی گفته است در صورت که طالبان از توافق صلح سرپیچی کنند، به شدت با آنان برخورد خواهد شد.

چهار روز از عملی شدن طرح کاهش خشونت ها در کشور می گذرد، اما طی این مدت در شماری از مناطق کشور، این توافق از سوی افراد وابسته به گروه طالبان نقض شد. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته است که پس از توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نیروهای آمریکایی به تدریج از افغانستان بیرون می شوند و اگر گروه طالبان از توافق صلح سرپیچی کند، سرکوب خواهد شد.

رییس جمهور آمریکا افزوده است: “حضور استخباراتی آمریکا در افغانستان به هدف زیر نظر گرفتن منطقه، تقویت خواهد شد. آمریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کند. در صورتی که طالبان از توافق صلح سرپیچی کند، به شدت سرکوب خواهد شد.”

درهمین حال، وزیر خارجه آمریکا گفته است که طالبان باید به تعهدات شان به ویژه قطع رابطه با گروهای دهشت افگن پابند بمانند و به آن عمل کنند.

مایک پمپیو وزیرخارجه آمریکا افزوده است: “طالبان باید به تعهدات شان به ویژه در زمینه قطع رابطه با گروهای دهشت افگن پابند بمانند و به آن عمل کنند. ما ملزم به خروج از افغانستان نیستیم، مگر این که طالبان به هر عنصر توافق صلح با آمریکا عمل کنند.”

ازسوی هم شماری از آگاهان سیاسی می گویند که طالبان با امضای توافقنامه صلح با آمریکا و دریافت امکانات از این کشور روابطه خود را با گروه های دهشت افگن قطع خواهند کرد.

با این همه، شماری از باشندگان پایتخت از کاهش خشونت ها استقبال می کنند و از طرف های درگیر جنگ می خواهند که به جنگ خاتمه بدهند.

همچنان دبیرکل ناتو تاکید کرده است که ناتو برای تامین امنیت و بر قراری ثبات در افغانستان در دراز مدت متعهد است و نیز به آموزش و پشتیبانی مالی برای نظامیان افغانستان ادامه خواهد داد.