شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نشستی، قطعنامه‌‌ای تازه در مورد افغانستان تصویب کرد. در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که فرستاده ویژه‌ برای افغانستان تعیین کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و تعیین یک نماینده‌ی ویژه برای این کشور تصویب کرد. […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نشستی، قطعنامه‌‌ای تازه در مورد افغانستان تصویب کرد. در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که فرستاده ویژه‌ برای افغانستان تعیین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و تعیین یک نماینده‌ی ویژه برای این کشور تصویب کرد. این قطعنامه با سیزده رای موافق به تصویب رسید. روسیه و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند. این قطعنامه بر نقش زنان و مشارکت کامل، برابر و معنادار آنان در جامعه تاکید کرده‌است.

باربارا وودوارد، نماینده دایم بریتانیا در سازمان ملل در این نشست گفت که حکومت کنونی افغانستان باید بر تعهدات جهانی‌ عمل کند: «طالبان موظف هستند به تعهدات بین‌المللی خود از جمله لغو فوری سیاست‌های محدودکننده حقوق و آزادی‌های اساسی زنان، عمل کنند. ما همه طرف‌ها از جمله ذینفع‌های افغانستان و بین‌المللی را تشویق می‌کنیم تا توصیه‌های ارزیابی مستقل را پیش ببرند و برای افغانستان کار کنند که با مردم، همسایه‌گان و جامعه بین‌المللی در صلح باشد».

دراین حال، لانا زکی نسیبه نماینده دایم امارات متحد عرب در سازمان ملل متحد محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان و دختران افغانستان را نگران‌کننده خواند: «شهروندان افغانستان امروز برای به‌دست آوردن احتیاجات ابتدایی خود مانند، مواد خوراکی، سرپناه، خدمات صحی، تعلیم و زندگی عادی مبارزه می‌کنند، کمک‌های بشری که از روی نیت نیک رسانده می‌شود و دوامدار نخواهد بود، چیزی است که جلو سقوط کامل را گرفته‌است. بگذارید که امروز برای حل این مشکلات یک نشانه باشد. ما شاید برای تغییر مسیر افغانستان آخرین فرصت را داشته باشیم و استفاده از این فرصت خواست همه می‌باشد».

همچنان لیندا تامس گرین فیلد، نماینده دایم امریکا در ملل متحد وضع محدویت‌ها بر زنان و دختران افغانستان را زیانبار خواند: «این قطعنامه برای طالبان، شهروندان افغانستان و جامعه جهانی یک پیام روشن می‌رساند. این نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل متحد از مسیری حمایت می‌کند که به کمک آن افغانستان با به‌جا آوردن تعهدات بین‌المللی خود با جامعه جهانی همراه می‌شود. ما در مورد فرمان‌های سرکو‌ کننده طالبان در رابطه با زنان و دختران و عدم تمایل آنها برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول نگرانی داریم. این فرمان‌ها به جامعه افغانستان زیان‌های جدی وارد کرده و طالبان را از بر قرار نمودن روابط عادی با جامعه جهانی دورتر ساخته‌است».

همزمان با این آنا اوستیگنیوا، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در مورد رای ممتنع خود به قطعنامه شورای امنیت در مورد افغانستان توضیح داد. نماینده روسیه گفته از تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای تعیین نماینده ویـژه در امور افغانستان تا زمانی‌که مقام‌های کنونی افغانستان آنرا تایید نکند، حمایت نخواهد کرد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv