جنبش روشنایی تظاهرات ششم میزان/مهر را به تعویق انداخت. اداره کنندگان این جنبش می گویند که با میان‎جیگری دفتر معاونت سازمان ملل در کابل در باره انتقال برق پنجصد کیلوولت با حکومت مذاکره می کنند. پیش از اعلام تصمیم جنبش روشنایی، گارنیزیون کابل هشدار داده است که هر گونه تظاهرات از بهر خطرهای احتمالی امنیتی […]

جنبش روشنایی تظاهرات ششم میزان/مهر را به تعویق انداخت. اداره کنندگان این جنبش می گویند که با میانجیگری دفتر معاونت سازمان ملل در کابل در باره انتقال برق پنجصد کیلوولت با حکومت مذاکره می کنند. پیش از اعلام تصمیم جنبش روشنایی، گارنیزیون کابل هشدار داده است که هر گونه تظاهرات از بهر خطرهای احتمالی امنیتی ممنوع است.

خواست اصلی جنبش روشنایی انتقال لین برق پنجصد کیلوولت ترکمنستان از مسیر ولایت های بامیان و میدان وردک است. این جنبش تاکنون دو بار تظاهرات کرده است و دومین تظاهرات آن هدف حمله انتحاری قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به صد تن شهید شدند و ده‎ها تن دیگر زخم برداشتند. پیش از راه اندازی تظاهرات دوم اسد میان اداره کنندگان این جنبش اختلاف پیدا شد و دو پارچه شدند. گروه اول خواهان مذاکره با حکومت بود و گروه دوم سر انجام تظاهرات را برگزار کرد.

اکنون بار دیگر قرار شد در ششم میزان/مهر تظاهرات کنند‎، اما گارنیزیون کابل هشدار داده است که مسوولیت وقوع هر گونه رویداد تروریستی به اداره کنندگان جنبش روشنایی خواهد بود. پیش از این یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل از این جنبش خواسته است که با حکومت حاضر به گفتگو شود.

اداره کنندگان جنبش روشنایی هشدار می دهند که اگر در مذاکره با حکومت به نتیجه نرسند دوباره تظاهرات خواهند کرد.

با آن که حکومت پس از تظاهرات بار اول جنبش روشنایی وعده انتقال برق از بغلان به بامیان را داده است، اما خواست اصلی این جنبش انتقال لین پنجصد کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان- میدان وردک است.