امریکا به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان بیرون می ‌کند. روزنامه نیوریارک تایمز به نقل از مقام های امریکایی که نخواسته اند نام شان فاش شود، گزارش داده است که نمایندگان گروه طالبان در جریان گفتگوهای صلح بارها خواستار بیرون شدن مأموران سیا از […]

امریکا به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان بیرون می ‌کند. روزنامه نیوریارک تایمز به نقل از مقام های امریکایی که نخواسته اند نام شان فاش شود، گزارش داده است که نمایندگان گروه طالبان در جریان گفتگوهای صلح بارها خواستار بیرون شدن مأموران سیا از افغانستان شده اند. به نوشته نیویارک تایمز، هدف اصلی طالبان از فشار آوردن به واشنگتن برای کاهش شمار نیروهای سیا، حفظ درآمد این گروه‌ از منابع غیرقانونی از جمله فروش مواد مخدر بوده است.

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام ارشد امریکایی نوشته است که واشنگتن به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان بیرون می ‌کند. براساس این گزارش، رهبران طالبان در جریان مذاکرات خواهان کاهش نیروهای اطلاعاتی امریکا همزمان با بیرون کردن نظامیان این کشور شده بودند، موضوعی که تاکنون واشنگتن در مقابل آن مقاومت کرده بود.

این در حالیست که پیش از این دونالد ترامپ رییس جمهور  امریکا اعلام کرده بود که همزمان با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، نیروهای اطلاعاتی در این کشور و برای ردیابی تروریستان افزایش خواهند یافت.

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است که با توجه به تصمیم ترامپ برای بیرون کردن نظامیان و آغاز کاهش شمار آنها حتا پیش از اعلام رسمی توافقنامه صلح، بیرون کردن بخشی از نیروهای سازمان سیا به عنوان ابزاری برای قانع کردن طالبان به توافق صلح استفاده شده است.

به نوشته این روزنامه امریکایی، به نظر می ‌رسد هدف اصلی طالبان از فشار آوردن به واشنگتن برای کاهش شمار نیروهای سیا، حفظ درآمد این گروه‌ از منابع غیرقانونی از جمله فروش مواد مخدر بوده است.

نیوریارک تایمز به نقل از مقام های امریکایی نوشته است: یکی از شناخته شده ‌ترین گروه‌ های شبه ‌نظامی که سیا به آن مشوره می‌ دهد، “نیروی‌ حفاظتی خوستی” است که در شرق افغانستان فعالیت می ‌کند. ارتباط این گروه با سازمان جاسوسی امریکا بسیار مهم است تا بتوانند پشتیبانی نظامی را در حین عملیات علیه گروه حقانی و سایر اهداف به جریان بیندازد.