وزارت معادن و پترولیم می گوید که افغانستان سالانه حدود سه میلیون تن سمنت از ایران و پاکستان وارد می کند. به گفته سرپرست این وزارت، تلاش های جریان دارد تا کارخانه تولید سمنت جبل السراج دوباره فعال شود. وزارت معادن و پترولیم می ‌گوید که در تلاش طی مراحل پروژه‌ های سمنت جبل سراج […]

وزارت معادن و پترولیم می گوید که افغانستان سالانه حدود سه میلیون تن سمنت از ایران و پاکستان وارد می کند. به گفته سرپرست این وزارت، تلاش های جریان دارد تا کارخانه تولید سمنت جبل السراج دوباره فعال شود.

وزارت معادن و پترولیم می ‌گوید که در تلاش طی مراحل پروژه‌ های سمنت جبل سراج و سمنگان است تا بخش اعظم نیازمندی‌های داخلی کشور مرفوع شود. عنایت الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم می گوید که واردات سمنت سالانه کشور به سه میلیون تن می ‌رسد و نود و پنج درصد این واردات از ایران و پاکستان است.

به گفته سرپرست وزارت معادن و پترولیم تلاش برای فعال سازی پروژه ‌های سمنت جبل سراج و سمنگان نهایی شده و قراردادهای آن به کابینه فرستاده شده است. برمبنای معلومات وزارت معادن و پترولیم، با فعال شدن این دو کارخانه، گذشته از افزایش تولیدات سمنت، برای پنج هزار تن زمینه کاری نیز فراهم خواهد شد.

به اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم، در حال حاضر شرکت ‌های سمنت غوری و جبل سراج روزانه یکهزار و پنجصد تا یکهزار و شش صد تن سمنت تولید می‌ کند.

بااین حال، وزارت معادن و پترولیم، شش قرارداد پروژه مواد ساختمانی را با شرکت ‌های خصوصی امضا کرد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می گوید که بر اساس قانون جدید معادن، یکصدو چهل و هفت ساحه مواد ساختمانی را به داوطلبی گذاشته است و استخراج مواد ساختمانی یکی از اولویت ‌های افغانستان است.