پاکستان از تلاش هایش برای سهیم ساختن گروه های طالبان به میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان خبر می دهد. چند روز پیش چهارمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل برگزار شد. در این نشست فیصله شد که در هفته نخست ماه مارچ سال جاری میلادی گفتگوهای مستقیم صلح […]

پاکستان از تلاش هایش برای سهیم ساختن گروه های طالبان به میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان خبر می دهد. چند روز پیش چهارمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل برگزار شد. در این نشست فیصله شد که در هفته نخست ماه مارچ سال جاری میلادی گفتگوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در پاکستان برگزار شود.

حالا وزارت خارجه پاکستان گفته است که تمام کشورهای دخیل در مذاکرات چهارجانبه تلاش دارند، تا تمام گروه های طالبان را قانع بسازند که مذاکره مستقیم با دولت افغانستان حاضر شوند. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته گفته است که تلاش های کشورش برای ایجاد ثبات در افغانستان پا برجاست و این کشور از تمام گروه های طالبان دعوت می کند که در مذاکرات مستقیم صلح با دولت افغانستان حاضر شوند. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزوده است تصمیم براین است که جوانب مختلف قبل از آغاز مذاکرات، هیچ پیش شرطی را مطرح نکنند.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که یک مقام بلند پایه حکومت افغانستان به شرط افشا نشدن نامش تائید کرده است که حکومت افغانستان به پاکستان پیشنهاد کرده است تا ده تن از نماینده گان پُر نفوذ طالبان را که حضور آنان می تواند در گفتگو های صلح موثر باشد، به میز مذاکرات مستقیم صلح حاضر سازد.

به گفته این منبع حکومتی، این ده تن از نماینده گان طالبان، به شمول اعضای شبکۀ حقانی از گروه های مختلف طالبان نماینده گی خواهند کرد و بر اساس فیصلۀ که در چهارمین دور نشست های چهارجانبه در کابل گرفته شد، پاکستان باید این ده تن را به میز مذاکره بیاورد. اما گروه طالبان تا حال در مورد این ده تن که از سوی حکومت افغانستان برای شرکت در مذاکرات صلح تعیین شده اند، چیزی نگفته اند.

وزارت خارجه پاکستان در حالی از دعوت تمام گروه های طالبان به مذاکرات صلح سخن می گوید که مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که اگر مخالفین مسلح دولت حاضر به گفتگو های صلح نشوند از امریکا، چین و پاکستان می خواهند که بر ضد آنان اقدام نظامی کنند.