وزارت زراعت از آغاز کشت گسترده زعفران در ۳۴ ولایت کشور خبر می دهد. به گفته مسوولان این وزارت، امسال ۲۸۰ تن پیاز زعفران را برای کشاورزان توزیع می کنند. حکومت تلاش دارد تا مناطق بیشتری را تحت کشت زعفران قرار دهد و این نبات را جایگزین کشت خشخاش کند. وزارت زراعت اظهار امیدواری کرده […]

وزارت زراعت از آغاز کشت گسترده زعفران در ۳۴ ولایت کشور خبر می دهد. به گفته مسوولان این وزارت، امسال ۲۸۰ تن پیاز زعفران را برای کشاورزان توزیع می کنند.

حکومت تلاش دارد تا مناطق بیشتری را تحت کشت زعفران قرار دهد و این نبات را جایگزین کشت خشخاش کند. وزارت زراعت اظهار امیدواری کرده است که براساس طرح توسعه کشت زعفران، سطح کشت این نبات را تا پنج سال آینده به رقم چهارده تن در سال افزایش دهد. در حال حاضر سطح تولید زعفران سه اعشاریه پنج تن در سال است. قرار محاسبه های نخستین، افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد تن زعفران را دارد. وزارت زراعت می گوید در صورت رسیدن به این رقم در دراز مدت افغانستان می تواند سالانه بیش از دو صد میلیون دالر عاید بدست اورد. افغانستان اراضی و اقلیم مناسب برای کشت زعفران دارد. همچنان زعفران افغانستان از مرغوب ترین و با ذایقه ترین زعفران دنیا تشخیص داده شده است.

وزارت زراعت اعلام کرده است که به هدف گسترش مناطق تحت کشت زعفران، برنامه ای توسعه ای در بخش آموزش، ایجاد لابراتوارها و توزیع جواز فعالیت برای شرکت ها را روی دست گرفته است. این وزارت گفته است که حدود ۵ هزار نفر زعفران کار، ۲۵ نفر در بخش بسته بندی و ۱۲ نفر در بخش تخنیکی لابراتوار ها برای سنجش کیفیت زعفران به تازگی آموزش دیده اند.

همچنان شماری از کشاورزان در چهار گروه امسال به خارج از کشور فرستاده شده اند تا از مراکز پروسس و تولید زعفران دیدن و از تجارب کشاورزان خارجی زعفران کار استفاده کنند.