ماموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان «یوناما» برای یک سال دیگر تمدید شد. نمایندگان امریکا، جاپان و کوریا جنوبی از اوضاع بد بشری در افغانستان در نشست شورای امنیت ابراز نگرانی کرده و بر ادامه کار یوناما تأکید در کشور کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای […]

ماموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان «یوناما» برای یک سال دیگر تمدید شد. نمایندگان امریکا، جاپان و کوریا جنوبی از اوضاع بد بشری در افغانستان در نشست شورای امنیت ابراز نگرانی کرده و بر ادامه کار یوناما تأکید در کشور کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان را برای یک ‌سال دیگر تمدید کرد. یامازاکی کازویوکی، نماینده جاپان که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع حقوق بشری افغانستان، تمدید ماموریت یوناما را یک نیاز مهم در حال حاضر خواند: «نقش یوناما اکنون نسبت به هر زمان دیگر خیلی مهم است تا افغانستان را از این وضعیت بد حقوق بشری، به‌ویژه حقوق زنان و دختران نجات دهد. نیاز به حضور هیأت یوناما در افغانستان وجود دارد و آنهم در حالی که ما به مثابه جامعه جهانی تلاش می‌کنیم که بر اساس توافق نشست ماه گذشته نمایندگان ویژه در دوحه، تعامل و اعتماد عمیقتری با طالبان ایجاد کنیم».

نماینده چین در کنار اشاره به وضعیت زنان خواستار همکاری جامعه جهانی به افغانستان در زمینه‌های مختلف از جمله کمک‌های بشردوستانه شد: «افغانستان تحت کنترل طالبان همچنان در زمینه وضعیت بشری، رشد اقتصادی و خطرات تروریستی با چالش‌ مواجه است. جامعه جهانی در خصوص کمک‌های بشردوستانه، پاک‌سازی ماین، ایجاد کشت بدیل مواد مخدر، احیای نظام بانکی، آزادسازی دارایی‌های افغانستان و حفاظت از حقوق شهروندان اطمینان دهد».

فرستاده امریکا به سازمان ملل متحد بر حمایت از حقوق زنان در افغانستان و لزوم تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای این کشور بر اساس این قطعنامه، تأکید کرده‌است. نماینده روسیه گفته که باید به ارایه کمک‌های انسان‌دوستانه به زنان و کودکان افغانستان اولویت داده شود و همچنین افزوده که ماموریت یوناما باید بشردوستانه باشد تا سیاسی. نماینده کوریای جنوبی به آغاز سال آموزشی در افغانستان اشاره کرده و گفته که چند روزی به شروع مکتب‌ها باقی مانده؛ اما هنوز حکومت سرپرست به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نمی‌دهند.

در همین حال، نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد که به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده بود، گفته که ثبات افغانستان و مشارکت دو باره آن در جامعه جهانی، به یک سیستم حکومتداری مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و مطالبات مردم، ضرورت دارد: «ثبات افغانستان و مشارکت دوباره آن در جامعه جهانی، به یک سیستم حکومت‌داری مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و مطالبات مردم، ضرورت دارد که پاسخ‌گوی نگرانی‌ها و نیازمندی های شهروندان افغانستان و جامعه بین‌المللی باشد».

همچنان سخن‌گوی حکومت سرپرست از تمدید ماموریت یوناما در افغانستان استقبال می‌کند و از یوناما می‌خواهد که به‌گونه‌‎ درست نمایندگی کند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv