مسوولان وزارت صحت عامه کشور تایید کرده اند که یک واقعه مثبت دیگر پولیو در شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان ثبت شده است. با این حساب، آمار مثبت پولیو در ارزگان به هشت واقعه رسید. از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، آمار کودکان مبتلا به پولیو در افغانستان به شازنزده تن رسیده که هشت […]

مسوولان وزارت صحت عامه کشور تایید کرده اند که یک واقعه مثبت دیگر پولیو در شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان ثبت شده است. با این حساب، آمار مثبت پولیو در ارزگان به هشت واقعه رسید.

از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، آمار کودکان مبتلا به پولیو در افغانستان به شازنزده تن رسیده که هشت واقعه آن در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، دو واقعه در کندهار و یک واقعه هم در کنر ثبت شده است.

عبدالشکور نصرت، رییس معافیت کتلوی پولیو در حوزه جنوب کشور به رسانه ها گفته است که ارزگان در صدر ولایت ‌های دارای بیشترین آمار واقعات پولیو قرار دارد. به گفته آقای نصرت، اگر واکسین پولیو به گونه خانه به خانه بر کودکان تطبیق نشود، ممکن که این آمار افزایش یابد. او افزوده که در سطح ولایتی تلاش جریان می شود تا اجازه تطبیق واکسین خانه به خانه را گرفته شود و واکسین را به آن کودکانی تطبیق شود که با تهدید ویروس پولیو مواجه استند.

بااین حال، مرجان راسخ، مسوول رسانه‌ ای مرکز هماهنگی پولیو در وزارت صحت عامه گفته است که این مرکز نیز از بهر افزایش شماری مبتلایان به بیماری فلج کوکان نگران استند. به گفته وی، گروه صحی هنوز هم نتوانسته اند که واکسین پولیو در ساحات بیرون از کنترول دولت تطبیق کنند.

از مدت زیادی به این طرف، به دلیل مخالفت ‌های گروه مخالف مسلح دولت در حوزه جنوب، بیش از یک میلیون کودک از گرفتن واکسین پولیو محروم مانده اند. در این بخش مقام ‌های صحی در محل به کمک بزرگان قومی تلاش می‌ کنند که مشکلات را حل کنند؛ اما هنوز این تلاش ها دستاورد چشمگیری نداشته است.