مسوولان محلی ولایت کندهار از جان باختن ده تن به اثر سرازیر شدن سیلاب ها در این ولایت خبر داده اند. رییس صحت عامه ولایت کندهار می گوید که این افراد درپی سرازیر شدن سیلاب‌ ها در ولسوالی های دامان، سپین بولدک و مرکز کندهار جان باخته اند. به گفته مقام های کندهار، بارش باران […]

مسوولان محلی ولایت کندهار از جان باختن ده تن به اثر سرازیر شدن سیلاب ها در این ولایت خبر داده اند. رییس صحت عامه ولایت کندهار می گوید که این افراد درپی سرازیر شدن سیلاب‌ ها در ولسوالی های دامان، سپین بولدک و مرکز کندهار جان باخته اند.

به گفته مقام های کندهار، بارش باران از شب گذشته به این سو، سبب سرازیر شدن سیلاب‌ ها در چندین ولسوالی این ولایت شده که در کنار تلفات جانی، خسارات زیادی مالی را به مردم وارد کرده است. عبدالقیوم پخلا، رییس صحت عامه ولایت کندهار می گوید که این سیلاب ها در بیست و چهار ساعت گذشته در ولسوالی های دامان، سپین بولدک و مرکز کندهار سرازیر شده و درپی آن ده تن جان باخته اند.

درهمین حال، دفتر والی کندهار با نشر خبرنامه ای گفته است که عملیات برای نجات باشندگان ولسوالی‌ های پنجوایی، ارغنداب و شهر کندهار که در سیلاب‌ ها گیرمانده آغاز شده و تاکنون، ده ‌ها تن نجات داده شده اند. در خبرنامه آمده است که نظامیان کشور توسط چرخبال ها وارد عمل شده و در تلاش نجات تمامی گیرماندگان از سیلاب‌ ها استند.

افزون بر کندهار، سرازیر شدن سیلاب ‌ها تلفات جانی و خسارات مالی را به باشندگان ولایت هلمند نیز به بار آورده است. گزارشها از ولایت هلمند می ‌رساند که به اثر سرازیر شدن سیلاب در شهر لشکرگاه، پنج تن به شمول دو کودک جان باخته اند.

از سویی هم، در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها در شهر فراه هزاران منزل مسکونی تخریب شده است. این سیلاب ها از دامنه کوهای لور کوه و فراه رود به سوی مناطق شیخ آباد، شورآباد، ناحیه اول، حنیف آباد چهارباغ و بازار شهر فراه سرازیر شده است. در اثر سرازیر شدن سیلاب ها صدها تن از باشندگان فراه در بین آب ها گیر مانده اند، که نیروهای امنیتی توسط تانک های هاموی و ماشین رنجر در تلاش نجات آنها اند. هر چند تاکنون در مورد تلفات انسانی این سیلاب ها خبری نیست، اما منطقه شیخ آباد و حنیف آباد بگونه کامل زیر آب شده و هزاران منزل مسکونی آن طعمه سیلاب شده است.

همچنان، برفباری های سنگین و سرازیر شدن سیلاب در برخی از ولایت‌ های کشور سبب گیرماندن ده‌ ها مسافر در بزرگ ‌راه‌ ها شده است. از این میان، بزرگ راه کابل- کندهار از شام روز جمعه به این سو به روی ترافیک مسدودشده و ده‌ ها مسافر در بخش‌ های ولایت های غزنی و زابل گیرمانده و تاکنون اداره ‌های محلی این دو ولایت، موفق به بازکردن راه‌ها و نجات تمامی مسافران نشده اند.

عارف نوری سخنگوی والی غزنی می گوید که پلیس ولسوالی گیلان اوایل شب گذشته حدود سه صد و پنجاه تن از مسافرین و راننده های که در نتیجه منحرف شدن یکعراده تانکر در منطقه پش کنده ولایت زابل در مسیر شاهراه کابل- کندهار گیر مانده بودند را نجات داده است.