وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که در حدود یکماه گذشته، سیلاب‌ ها و برف‌کوچ‌ها در بیست  ولایت کشور جان یکصد و چهار تن را گرفته و دوصد و سی و هفت تن دیگر زخم برداشته اند. در گزارش این وزارت آمده است که در حوادث طبیعی از ده حوت سال […]

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که در حدود یکماه گذشته، سیلاب‌ ها و برف‌کوچ‌ها در بیست  ولایت کشور جان یکصد و چهار تن را گرفته و دوصد و سی و هفت تن دیگر زخم برداشته اند.

در گزارش این وزارت آمده است که در حوادث طبیعی از ده حوت سال نود و هفت خورشیدی تا هفت حمل نود و هشت خورشیدی، بیست هزار و دوصد و بیست و یک منزل مسکونی تخریب شده که از این میان، ده هزار و پنجاه و چهار منزل مسکونی به گونه کامل تخریب شده است.

بربنیاد این گزارش، یکصد و چهل و یک مکتب، سی و پنج مسجد و سی سرک نیز تخریب شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در مورد بیجا شده‌ های ناشی از این رویدادهای طبیعی چیزی نگفته است؛ اما پیش از این، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته بود که در کمتر از سه ماه گذشته، بیش از دوصد هزار تن به دلیل جنگ و ناامنی و حوادث طبیعی بیجا شده اند.

دریک خبرنامه‌ی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی آمده که آنان و نهاد های بین‌المللی امدادرسان، برای چهار هزار و چهارصد و سی و هفت خانواده پول نقد، برای ده هزار و چهارصد و سی و پنج خانواده مواد غذایی و برای نُه هزار و نه صد و نه خانواده متضرر مواد غیرغذایی توزیع کرده اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته است که میزان تخریب حوادث طبیعی در ولسوالی ‌های ناامن ولایت کندهار، هنوز مشخص نشده است.

ولایات فراه، هرات، کندهار، هلمند، زابل، پکتیا، کنر، پروان، لغمان، ننگرهار، ارزگان، کاپیسا، غزنی، میدان وردگ، خوست، لوگر، دایکندی، نیمروز و غور از ولایاتی اند که از حوادث طبیعی آسیب‌پذیر شده اند.

درهمین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که برای رسیدگی به نیازهای بیجاشدگان، عودت‌کنندگان و کسانی که از حوادث طبیعی متضرر شده اند، بیش از شصت و یک میلیون دالر به افغانستان کمک می کند. این وزارت در خبرنامه ای گفته است این کمک مالی جدید، جهت فراهم سازی کمک‌ های غذایی اضطراری، خدمات تغذیه، بسته‌ های صحی و آب آشامیدنی سالم برای آسیب دیدگان به شمول عودت کنندگان در افغانستان است. رییس اجرایی حکومت با استقبال از این کمک مالی آمریکا در صفحه توییترش نوشته است که افغانستان متعهد است تا تمام این کمک ها مسوولانه به مصرف برسد. این کمک ها آمریکا پس از آنست که سیلاب‌ های موسومی در شماری از ولایت های کشور، مردم را متضرر کرده است.