ارتش افغانستان در سال دوهزار و نزده از میان یک صد و سی و هفت ارتش جهان در رده هفتاد و چهارم قرار گرفته است. بر اساس تازه ‌ترین گزارش نشر شده توسط نهاد”گلوبال فایر پاور” ارتش افغانستان از میان یکصد و سی و هفت ارتش جهان، در رده هفتاد و چهارم قرار گرفته است. […]

ارتش افغانستان در سال دوهزار و نزده از میان یک صد و سی و هفت ارتش جهان در رده هفتاد و چهارم قرار گرفته است.

بر اساس تازه ‌ترین گزارش نشر شده توسط نهاد”گلوبال فایر پاور” ارتش افغانستان از میان یکصد و سی و هفت ارتش جهان، در رده هفتاد و چهارم قرار گرفته است. افغانستان در سال دوهزار و هژده در فهرست این نهاد در رده هفتاد و یکم قرار داشت که با این حساب چهار پله سقوط کرده است. بر اساس تازه ‌ترین رده ‌بندی منتشر شده، آمریکا، روسیه و چین در سال دوهزار و نزده سه قدرت برتر نظامی دنیا را تشکیل می ‌دهند.

این بررسی همه ساله توسط نهاد “گلوبال فایر” منتشر می‌ شود. این نهاد گفته است که از پنجاه متغیر برای بررسی وضعیت قدرت نظامی کشورها استفاده کرده است.

در گزارش این نهاد آمده است که باوجود مصرف میلیاردها دالر برای ایجاد یک نیروی نظامی موثر در افغانستان، مبارزه در این کشور ادامه دارد و نیروی نظامی افغانستان موفق به شکست دادن دشمنان خود نشده است. ارتش افغانستان در حالی چهار پله در رده‌ بندی جهانی قدرت نظامی کشورهای جهان سقوط کرده است که سال گذشته رییس‌ جمهور غنی از جان باختن بیش از بیست و هشت هزار و پنج صد نیروی امنیتی در طول چهار حکومتش در افغانستان خبر داده بود.

نیروهای نظامی افغانستان هم ‌اکنون در سی ولایت کشور عملا با گروه‌ های مخالف دولت در جنگ ‌اند.

در این گزارش از کشورهای هند، فرانسه، جاپان، کوریای جنوبی، بریتانیا، ترکیه و آلمان به ترتیب به عنوان چهارمین تا دهمین قدرت  برتر نظامی جهان نام برده شده‌ است.

از میان همسایه‌ های افغانستان در این گزارش از ایران به عنوان چهاردهمین، پاکستان پانزدهمین، ازبیکستان چهل ‌و هشتمین، ترکمنستان هفتاد و پنج ‌مین و تاجیکستان نود و چهارمین رده ‌بندی ‌های نظامی جهان نام ‌برده شده است.

در این گزارش ارتش بوتان به عنوان ضعیف ترین ارتش دنیا در رده یک صد و سی و هفتم گرفته ‌است.

در تهیه این فهرست توسط گلوبال فایر، علاوه بر تعداد سلاح‌ ها، هواپیماها، کشتی ‌ها و سایر ابزار نظامی، کیفیت سلاح ‌ها نیز بررسی شده و همچنان عوامل جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی نیز در تهیه این فهرست، تاثیرگذار عنوان شده است.