جمعیت اسلامی افغانستان گفته است گروه طالبان پیش از این، نشستن، مذاکره و هر نوع تعامل با جامعه جهانی از جمله امریکا را ناروا می دانستند، خشونت و جنگ مسلحانه را تنها مصداق عینی جهاد و امر تعطیل ناپذیر می خواندند؛ اما با امضای توافقنامه، با امریکا از سر سازش و تعامل پیش آمده، آتش […]

جمعیت اسلامی افغانستان گفته است گروه طالبان پیش از این، نشستن، مذاکره و هر نوع تعامل با جامعه جهانی از جمله امریکا را ناروا می دانستند، خشونت و جنگ مسلحانه را تنها مصداق عینی جهاد و امر تعطیل ناپذیر می خواندند؛ اما با امضای توافقنامه، با امریکا از سر سازش و تعامل پیش آمده، آتش بس محدود را طی ده روز گذشته عملی کرده و به عدم ارتباط و حمایت با گروه های تروریستی جهانی تعهد کرده است.

در ادامه اعلامیه آمده است: جمعیت اسلامی افغانستان که قبل و بعد از ورود نیروهای بین المللی به افغانستان به عنوان نیروی اصلی و محوری در امر مقاومت علیه طالبان بیشترین قربانی ها را داده است، این دگرگونی و تغییر گروه طالبان را به فال نیک گرفته و با استقبال از توافقنامه این گروه ‌با امریکا، این فرصت پیش آمده را مقدمه برای آغاز گفتگوهای صلح می داند.

جمعیت اسلامی افغانستان یاد آور شده که این حزب همواره بر اصل گفتگو برای حل بحران افغانستان تأکید کرده و حتا رهبرش را در راه صلح قربانی داده است. به باور جمعیت اسلامی، برای رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار، نیاز به راه اندازی گفتگوی ملی برای تأمین صلح است.

جمعیت اسلامی افغانستان تأکید کرده که با توجه به پیچیدگی های داخلی ‌و ساختار اجتماعی و سیاسی افغانستان، برای موفقیت و تأمین صلح عادلانه و پایدار و همچنان ترسیم نقشه راه آینده سیاسی افغانستان، باید همه جناح ها و طرف های مختلف فعال در عرصه سیاسی افغانستان، در گفتگوهای ملی صلح حضور فعال داشته باشند. به باور این حزب، عدم حضور یا کنار گذاشتن یکی از جناح ها و گروه ها، می ‌تواند بستر شکنندگی و ناپایداری صلح آینده را رقم زند.