امریکا باردیگر از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان اعلام حمایت کرد. تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان بر اهمیت کار هماهنگ‌کننده ویژه در کنار رزا اتنبایوا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ‌تأکید کرد و گفت که کار هماهنگ‌کننده ویژه این‌است که واقعیت‌های افغانستان را ارزیابی کند و پیشنهاد بدهد که چگونه […]

امریکا باردیگر از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان اعلام حمایت کرد. تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان بر اهمیت کار هماهنگ‌کننده ویژه در کنار رزا اتنبایوا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ‌تأکید کرد و گفت که کار هماهنگ‌کننده ویژه این‌است که واقعیت‌های افغانستان را ارزیابی کند و پیشنهاد بدهد که چگونه جامعه جهانی وضعیت را بهبود بخشد. درهمین حال، وزارت امور خارجه باردیگر نسبت به تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان ابراز مخالفت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هشتم ماه جدی سال روان خورشیدی، قطعنامه‌ای را به‌منظور افزایش تعامل با حکومت سرپرست افغانستان و تعیین نماینده ویژه برای این کشور تصویب کرد.

درهمین حال، تام وست، نماینده ویژه‌ امریکا برای افغانستان می‌گوید که کار هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد با فرستاده ویژه ملل متحد متفاوت خواهد بود و او بیشتر در راستای پیش‌برد روند دیپلوماتیک در جهت عادی‌سازی رابطه جهان با افغانستان کار خواهد کرد. وست در دیدار با خبرنگاران گفته‌است که تعیین هماهنگ‌کننده ویژه برای تنظیم تلاش‌های دیپلوماتیک میان کشورها از جمله کشورهای منطقه ضروری است: «ما به صدای قوی نیاز داریم که برای افغانستان مفید باشد؛ صدایی که در سطح افغانستان، منطقه و جهان شنیده شود. این فرد باید به پایتخت‌های جهان برود و در مسیر عادی‌سازی روابط جهان با افغانستان کار کند. بیشتر کار او دیپلوماسی و کار با مسکو، اسلام آباد، تاشکند و منطقه خواهد بود. ما از چنین ماموریتی حمایت می‌کنیم».

نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان همچنان ‌تأکید کرده‌است که این کشور با تمام شهروندان افغانستان به‌ویژه مقام‌های حکومت سرپرست کار می‌کند. او ‌تأکید کرد که محور سیاست امریکا حمایت از مردم افغانستان و توجه به منافع امریکا است: «البته نیاز به گفت‌وگو میان شهروندان افغانستان است. آنها درباره آینده کشور حرف بزنند. اما این گفت‌وگوها نباید توسط خارجی‌ها تحمیل شود. اما بخشی از کار این نماینده این خواهد بود که با شهروندان افغانستان نیز گفت‌وگو کند تا روند گفتمان ملی میان آنان رقم بخورد».

این در حالی‌است که حکومت سرپرست باردیگر با تعیین نماینده ویژه‌ی ملل متحد برای افغانستان مخالفت کرده‌است. حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه در دیدار با شماری از سفیران و دیپلمات‌های برخی از کشور‌های منطقه مخالفتش را با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل در موجودیت یوناما در افغانستان، ابراز کرد.

پیش از این، وزارت خارجه با نشر اعلامیه‌ای تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان را یک اقدام غیرضروری خوانده‌ بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv