جنرال عبدالرشید دوستم بیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی و از رهبران پرنفوذ در کشور، از موقف عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی حمایت کرد. آقای عبدالله پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات گفت که نتایج اعلام شده پر از تقلب است و آنرا نمی پذیرد. کمیسیون انتخابات سرانجام پس از […]

جنرال عبدالرشید دوستم بیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی و از رهبران پرنفوذ در کشور، از موقف عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی حمایت کرد. آقای عبدالله پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات گفت که نتایج اعلام شده پر از تقلب است و آنرا نمی پذیرد.

کمیسیون انتخابات سرانجام پس از پنج ماه نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. نتایجی که مورد قبول نزدیک به تمامی جریان های اصلی سیاسی در کشور نیست.

عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ششم میزان در واکنش به اعلام نتایج انتخابات گفت که این نتایج پر از تقلب از است و آن را نمی پذیرد. آقای عبدالله تأکید کرد که به زودی حکومت همه شمول تشکیل خواهد کرد.

در همین حال، هزاران تن از باشندگان ولایت جوزجان به محوریت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری در مرکز این ولایت گرد هم آمدند و نسبت به تقلب های صورت گرفته در انتخابات به شدت انتقاد کردند. معاون نخست ریاست جمهوری می گوید که نتایج اعلام شده انتخابات غیر عادلانه است و قابل پذیرش نیست. اقای دوستم تاکید می کند که نتایج تقلبی را در هیچ صورتی نمی پذیرد.

جنرال عبدالرشید دوستم با اشاره به اظهارات یک عضو دسته انتخاباتی اشرف غنی می گوید که، آقای غنی مردم افغانستان را از ناتو و آمریکا می ترساند اما مردم از آنها نمی ترسند و در هرصورت حق خود را می گیرند.

آقای دوستم تأکید می کند که از آن چه عبدالله عبدالله گفته است، حمایت می کند.

در انتخابات ششم میزان، دستگاه های شناخت بایومتریک و زمان رأی دهی از عناصر مهم بود. اما پس از آن آرای خارج از زمان و بدون شناخت بایومتریک که به نفع اشرف غنی تقلب شده بود، از سوی کمیسیون انتخابات معتبر شناخته شد. در حالی که براساس قانون انتخابات آرای بدون شناخت بایومتریک و خارج از زمان مدار اعتبار نیست.